Wat is personal branding? + tips 2024

17/02/2024
wat is personal branding
Inhoudstafel

Personal branding: je hoort en leest deze term tegenwoordig heel vaak op social media, netwerkevents, workshops … Maar wat betekent het nu juist? Daar kunnen weinig mensen een helder antwoord op geven. Na het lezen van deze blog weet je precies wat het betekent en kan je ook de eerste stappen zetten om hiermee aan de slag te gaan.

Wat is personal branding: de definitie

De popularisering van de term personal branding wordt vaak geassocieerd met het artikel “A brand Called You” in het Fast Company Magazine, geschreven door de Amerikaanse auteur Tom Peters in 1997.

Tom Peters omschrijft de term als volgt:

“The personal brand links your passions, your key attributes and your strengths with a value proposition, making clear what differentiates you from others.”

Personal branding is dus een verzamelnaam van acties die je onderneemt om jezelf te profileren als merk om een bepaald doel te bereiken. Anders gezegd: het gezicht achter je bedrijf ga je zodanig in de kijker zetten, dat klanten een connectie voelen met de persoon, waardoor ze sneller geneigd zijn om te kopen, je te contacteren, voor je te stemmen …

definitie personal brandingDefinitie in mensentaal

“Dat is die persoon die zo vaak … (vul een bepaalde activiteit in) doet” of “Dat is die persoon die … heeft meegemaakt en nu … doet”. Als mensen dit soort uitspraken doen, dan is de persoon waar het over gaat waarschijnlijk zeer goed in personal branding.

De persoon is een soort van bekend gezicht geworden, waar mensen meteen iets over kunnen zeggen. Dat kan gaan over zijn of haar passies, waar hij of zij in uitblinkt of wat die precies doet, bijvoorbeeld als ondernemer. Andere mensen kunnen ook gemakkelijk uitleggen wat hij of zij doet. De volgers hebben vaak het gevoel dat deze persoon een soort van online vriend of vriendin geworden is.

Hoe personal branding?

Je gaat jezelf op een authentieke manier in de markt zetten en tonen wat jou uniek maakt: je missie in het leven, je ervaring, je passies, je sterktes, je kernwaarden … Je gaat dus alle eigenschappen van jouw persoonlijk merk onder de aandacht brengen, op een consistente manier.

Personal branding omvat zowel online acties, zoals content die je post op social media, als offline acties, zoals hoe jij jezelf voorstelt op een netwerkevent. Maar dat wil niet zeggen dat je alles wat mogelijk, offline en online, moet doen om een sterk personal brand neer te zetten. Integendeel zelfs. Maar daarover verder in deze blog meer.

Waarom in 2024 inzetten op personal branding?

Personal branding is in 2024 belangrijker dan ooit tevoren. Waarom? Drie hoofdredenen:

Opvallen in de online ruis

In de online wereld worden we overrompeld door content van allerlei bedrijven die gelijkaardige zaken aanbieden. De online ruis is in deze tijden groter dan ooit. Denk aan coaches. Er zijn tegenwoordig enorm veel coaches, dus de concurrentie is groot.

Een van de beste manieren om er online en offline bovenuit te springen is persoonlijk uit de hoek komen. En dat is waar een doordachte personal branding strategie je bij kan helpen. Personal branding is met andere woorden een goede manier om je te onderscheiden van de concurrentie.

Connectie als voorwaarde om te kopen

We leven in een tijd waarin we als mens enorm uitgedaagd worden: de coronaperiode die nog maar net verleden tijd is, digitale innovaties en veranderingen die pijlsnel gaan – denk aan AI, het sterk individualisme dat eigen is aan onze huidige Westerse maatschappij …

“Persoonlijke connectie voelen speelt vandaag een grote rol in ons koopgedrag.”

Door dit soort zaken is de nood aan en het gemis van persoonlijke connectie, aan echte contacten, groot geworden. Dit maakt ook dat we minder vaak kopen van ‘eender welk bedrijf’. We willen een persoonlijke klik, vertrouwen, het gezicht achter het bedrijf kennen, waar dat bedrijf voor staat, etc. En dat is precies waar personal branding om draait.

Bovendien is het leven in België zeer duur geworden, waardoor we spaarzamer zijn geworden. Dit maakt dat het koopgedrag bij de meeste mensen te verdelen is in deze twee opties:

  • of we gaan voor de allergoedkoopste optie, meestal van een groot, bekend merk,
  • of we gaan voor een lokaal bedrijf waar we echt achterstaan, dat we vertrouwen.

En opnieuw: op dat laatste kan jij als ondernemer inspelen via personal branding.

personal branding likesMeer bereik en engagement

Een vrij recente trend is dat content die gaat over persoonlijke aspecten, zelfs op een zakelijk platform als LinkedIn, doorgaans veel meer bereik en engagement heeft dan content over een aanbod of tips. Dit heeft te maken met de bovengenoemde puntjes. Om die reden is inzetten op personal branding een zeer effectieve manier om organisch te groeien op social media.

Personal branding aanpak: 3 belangrijke stappen

Een sterk personal brand uitbouwen: hoe begin je daaraan?

  1. De eerste stap is helder krijgen wie jij precies bent, zowel persoonlijk als binnen je bedrijf. Het gaat onder meer om vragen als ‘wat is mijn missie?’, ‘wat wil ik uitstralen?’ en ‘wat is uniek aan mijn aanpak?’. Deze vragen lijken misschien redelijk eenvoudig, maar wil je ze op een goede manier beantwoorden, dan moet je een zeer doorgedreven analyse doen, waar je je best in laat begeleiden.
  2. De volgende stap is een actieplan maken, dat haalbaar is voor jou. Wat daarbij vooral belangrijk is, is authenticiteit en focus. Kies bijvoorbeeld slechts voor één socialmediakanaal, waarop je zeer actief kunt zijn. Of leg je focus volledig op netwerken, door bv. minstens twee keer per maand naar een event te gaan waar je doelgroep aanwezig is, een voor je personal brand geoptimaliseerde flyer mee te nemen, een sterke pitch in te oefenen …
  3. Nadien is consistentie belangrijk, met andere woorden bepaalde acties wekelijks of dagelijks herhalen is key. Zo bouw je vertrouwen op met je publiek en groei je uiteindelijk meer en meer. Geduld is ook essentieel! Personal branding is geen kwestie van dagen of maanden.

Hoe doe je dit? Ik bied de stapsgewijze aanpak die hierboven beschreven is, zelf aan onder de vorm van mijn aanbod Boost je Personal Brand (duur: 5u).

Voor wie is personal branding nuttig?

Personal branding is nuttig voor iedereen die zich wil profileren via een sterk persoonlijk merk, om zo een bepaald doel te bereiken.

Dit kunnen ondernemers zijn die op zoek zijn naar nieuwe klanten, bedrijfsleiders van kmo’s (met hetzelfde doel), politici die meer stemmen willen en werkzoekenden die een fijne baan zoeken die echt bij hen past.

personal branding voor ondernemersEnkel voor bepaalde sectoren en bij duidelijk gedefinieerde doelen?

De sector waarin jij actief bent, maakt niet uit. Personal branding kan dus evengoed nuttig zijn voor administratieve bedrijven of coaches als voor schrijnwerkers die op zoek zijn naar nieuwe job.

Naast het hoofd- of einddoel, zoals meer klanten aantrekken of een job vinden, kan personal branding ook nuttig zijn om vertrouwen op te bouwen bij potentiële klanten of werkgevers, en naamsbekendheid te verwerven.

“Personal branding is vooral nuttig voor ondernemers, bedrijfsleiders van kmo’s, politici en werkzoekenden, in eender welke branche.”

Ook indien je momenteel niet op zoek bent naar klanten, een job of meer stemmen, doe je er goed aan om in te zetten op personal branding. Dit kan bijvoorbeeld een goede manier zijn om je netwerk uit te breiden of je voor te bereiden op een dip in klantenstroom.

Wat is belangrijk voor goede personal branding?

Naast de juiste stappen volgen, waar we het eerder in deze blog al over hadden, is het belangrijk dat je personal brand goed matcht met wie jij als persoon bent.

Vergelijk het met Tinder …

Het heeft bijvoorbeeld geen zin om een soort van sterke bosslady te ‘spelen’ op social media, terwijl je in real life een rustig, ingetogen persoon bent. Want dan ben je niet authentiek, en trek je mensen aan die niet passen bij jou. Ik vergelijk het graag Tinder. Veel mensen lijken veel knapper en interessanter op hun Tinder-profiel, dan ze in werkelijkheid zijn. Op de eerste date voelt de ander dan alleen maar teleurstelling en is er een mismatch. En daar wordt niemand gelukkig van.

Je moet bovendien zorgen dat je gepassioneerd bent door wat je doet in je bedrijf, of althans wat je daarmee uiteindelijk wil bereiken. Dat is een basisvoorwaarde voor goede personal branding. Want opnieuw: als dat niet het geval is, is je merk niet 100% authentiek.

Er zijn verschillende manieren om te ontdekken wat je levensdoel is, maar een goede manier om erachter te komen is het concept Ikigai.

Je Ikigai

Ikigai is een Japanse levensfilosofie die dient als een soort van gids om je uniek levensdoel te ontdekken. Het model omvat vier essentiële elementen die in evenwicht moeten zijn: je passies (wat je graag doet en jou interesseert), je vaardigheden (waar je van nature goed in bent), waar de wereld – let wel, volgens jou – behoefte aan heeft (maatschappelijke behoeftes) en het soort werk waar je voor betaald kunt worden.

To do:

  • Teken een kwadrant op een blad papier met de vier bovengenoemde termen.
  • Schrijf bij elk element op wat in je opkomt. Bij je vaardigheden zal de lijst waarschijnlijk redelijk lang zijn, terwijl je aantal passies hoogstwaarschijnlijk veel kleiner is.
  • Ga nu brainstormen over welke bedrijven of jobs zich in de overlap of kruising van deze vier elementen bevinden. Wanneer je dagelijks bezig bent met je Ikigai, ontstaat er een diepgaand gevoel van richting, wat rust, voldoening en geluk creëert. De kans op succes is in dit geval ook vele malen groter dan wanneer je bijvoorbeeld een bedrijf uitbouwt dat past bij je vaardigheden, maar wat je eigenlijk niet echt boeit.

Opmerking: Meestal wordt aangenomen dat elke persoon maar één unieke Ikigai heeft, maar persoonlijk geloof ik dat je als multipassionate meerdere levenssdoelen kunt hebben, en die ook kunt combineren in een of meerdere bedrijven, hobby’s, jobs …

  • Kom je op meerdere opties, kies dan een Ikigai waar je momenteel een bedrijf wilt rond bouwen of een job in wilt zoeken. Het kan ook zijn dat je bedrijf of werk je Ikigai zal ondersteunen, die je bijvoorbeeld in je gezinsleven of in hobby’s vindt, waar je veel of meer tijd aan wilt besteded. Dat is ook perfect mogelijk.

sahara rose coachVoorbeelden van sterke personal branding

Bekende voorbeelden zijn natuurlijk Tony Robbins, Oprah Winfrey en Elon Musk. Maar zelf werk ik als creatieve sidekick vooral voor coaches. Daarom dat ik hier graag enkele coaches die zeer goed zijn in personal branding onder de aandacht wil brengen. Deze coaches zijn heel goed in personal branding via social media:

  • Sahara Rose: coach met een heel hoge energie, ze danst heel vaak en deelt filmpjes van zichzelf waarin ze praat voor haar podcast of voor een groep.
  • Rosie Glow: sound healer en business mentor. Ze lijkt een beetje op een engel: ze draagt altijd lichte, vaak witte, kledij, ze deelt vaak foto’s en filmpjes van het strand (ze woont in Mexico), ze straalt zachtheid en rust uit …
  • Down to Earth Women: holistisch relatiecoach. Ze deelt veel foto’s en filmpjes van de natuur, water, vrouwencirkels … Ze gebruikt bohemian kleuren die passen bij haar personal brand.

Wil je ook inzetten op personal branding? Ik kan je helpen met het uitwerken van een personal branding strategie. Bekijk mijn aanbod via de link in de vorige zin.

5 tips voor personal branding via social media en je website

De meest klassieke en gekende vorm van personal branding is je persoonlijk merk uitbouwen via social media en via je website. Maar dat is natuurlijk nietde enige optie. Je kan ook kiezen voor live netwerken, workshops geven, op tv komen, in de media verschijnen (magazines bijvoorbeeld), noem maar op.

1. Je eigen naam

Je hebt waarschijnlijk een bedrijfsnaam. Maar als je wil inzetten op personal branding, doe je er goed aan om steeds te communiceren onder je eigen naam. Post op LinkedIn bijvoorbeeld via persoonlijk profiel en vermeld je naam bovenaan op Instagram (bij je titel), of communiceer via je persoonlijk Instagram-account.

2. Foto’s en filmpjes van jezelf ‘in actie’

Sorry voor zij die cameravrees hebben: inzetten op personal branding kan enkel en alleen als je regelmatig foto’s en liefst ook filmpjes van jezelf deelt, hetzij op je website, hetzij via social media, hetzij allebei.

“Foto’s en filmpjes van jezelf delen is een belangrijk onderdeel van online personal branding.”

Zorg daarbij dat deze beelden goed aansluiten bij je personal brand, dus bv. wat je wil uitstralen, je kernwaarden, je unieke persoonlijkheid … Je deelt best ook foto’s en filmpjes van jezelf in actie, zodat je volgers een indruk krijgen van waar je voor staat of waar je graag mee bezig bent. Een branding fotograaf kan je hierbij eventueel helpen.

Voorbeeld: Stel dat je coach bent die werkt via een holistische benadering, dan kan je bv. veel foto’s delen van jezelf in beweging, wandelend in de natuur, terwijl je gezonde gerechten klaarmaakt e.d.

foto weide3. Consistent delen wat je in je vrije tijd doet

Deel consistent wat je belangrijkste interesses en/of hobby’s zijn. Bedenk eerst even wat de drie dingen zijn waar jij je het liefst mee bezighoudt in je vrije tijd en houd dit nadien in het achterhoofd wanneer je een contentplan maakt en stories deelt.

Hoe? Ik raad sowieso aan om regelmatig content te content delen over deze activiteiten via je belangrijkste socialmediakanaal. Zo creëer je herkenbaarheid.

Voorbeeld: Stel dat je lifecoach bent en graag danst, dan kan je regelmatig Instagram-stories en -posts delen met een foto of filmpje van jezelf al dansend.

4. Kwetsbare verhalen vertellen: storytelling

Wanneer je zaken deelt die je overkomen zijn, waar je mee geworsteld heb, geleerde lessen, mislukkingen etc. roep je connectie op. Waarom? Mensen herkennen vaak wat je vertelt, omwille van eigen ervaringen, en voelen empathie.

Hoe werk het voor personal branding? Mensen krijgen het gevoel je een soort van online vriend of vriendin geworden bent, en zijn daarom eerder geneigd om bij jou een aankoop te doen dan bij je concurrent.

5. Goede over mij pagina (enkel voor ondernemers)

De over mij pagina is een belangrijke pagina voor wat betreft personal branding, toch voor ondernemers. De reden is dat mensen die benieuwd zijn naar je aanbod graag willen weten of ze jou als persoon ook leuk vinden. Want onthoud: mensen kopen van mensen. En dat kunnen ze ontdekken door wat je schrijft op deze webpagina. Wat staat er best op je over mij pagina?

  • Je naam (voornaam en achternaam): anders ben je niet googlebaar en dat is een red flag voor veel mensen.
  • Wat je doet, je missie en voor wie je dat doet
  • Je uniek verhaal
  • Je interesses en/of hobby’s (opnieuw: selecteer de drie belangrijkste)
  • Skills en talenten die je inzet in je bedrijf
  • Je ervaring
  • Reviews: wat anderen zeggen over jouw diensten of producten

Voorbeeld: bekijk mijn over mij pagina eens.

Op basis van de tips die je in deze blog las, kan je op eigen houtje al wat aan de slag gaan met personal branding. Word je er graag in ondersteund? Ik kan je hierbij helpen als creative sidekick met intussen +7 jaar ervaring in contentcreatie en mentoring.

Enig idee hoe sterk jouw personal brand is? Check het even via mijn gratis test ‘Hoe sterk is jouw personal brand?’, die je kan vinden via de link in de titel. De test invullen duurt max. 5 minuten en nadien krijg je meteen je score en een korte interpretatie te zien. Je hoeft je e-mailadres niet na te laten, dus het is volledig vrijblijvend.