Mis jij overtuigingskracht om je aanbod te verkopen? Doe dit

22/05/2023
overtuigingskracht verkopen
Inhoudstafel

‘Ik heb geen overtuigingskracht om mijn aanbod te verkopen.’

Dit is iets wat ik veel beginnende ondernemers hoor zeggen.

Zit jij ook soms met dat gevoel?

  • Dat gevoel dat sales en marketing gewoon niet bij jou past.
  • Dat klanten aantrekken daarom moeizaam gaat.
  • Dat anderen die goed kunnen verkopen meer klanten aantrekken, en dat terwijl hun aanbod in feite veel minder ‘goed’ is.

Wil jij potentiële klanten beter kunnen overtuigen van de waarde van jouw diensten? Doe dit.

Ken je doelgroep

Zorg ervoor dat je je doelgroep goed kent en begrijpt wat hen motiveert en waar zij naar op zoek zijn. ‘Meten is weten’ geldt dus ook hier. Ga dit onderzoeken, stel vragen, houd lijstjes bij… Daar kan je dan op inspelen in socialmediaposts in je aanbod, op de salespagina van je aanbod, in gesprekken met potentiële klanten…

Vertel (succes)verhalen bv. in salescalls

Mensen zijn meestal immers meer geïnteresseerd in verhalen dan in feiten en cijfers. Vertel bv. hoe je anderen hielp en hoe je zelf gekomen bent waar je bent en dat je die lessen meeneemt om nu anderen te helpen.

Luister actief

Luister goed naar de behoeften en wensen van je klanten en probeer hierop in te spelen door vragen te stellen en ook door te vragen. Zo zorg je ervoor dat de ander uiteindelijk zelf beseft dat hij of zij jouw aanbod erg nodig heeft, zonder dat jij dit met salespraatjes moet gaan ‘aansmeren’ of verkopen.

Werk aan je uitstraling

Ken je de law of attraction? Deze is heel belangrijk in sales. Een open houding, glimlachen, enthousiasme, met een krachtige stem spreken… dat zijn allemaal zaken die mensen verbaal en non-verbaal opvangen en die maken dat ze al dan niet aangetrokken zullen tot jou en je aanbod.

Je kan dit aanpakken door bv. affirmatiemeditaties te doen, je energieniveau te verhogen door bv. te sporten en te zorgen dat je aanbod als een huis staat en dat jij daar achter staat.

Wees authentiek

Zo bouw je immers vertrouwen op. Zoek tijdens gesprekken met potentiële klanten bv. naar gemeenschappelijke dingen, praat over koetjes en kalfjes, speel in op zaken die de ander duidelijk privé bezighoudt, zelfs als jouw aanbod daar niet meteen een antwoord op biedt.

Laat het idee los dat iedereen je klant moet worden en dat je anders gefaald hebt

Het conversiepercentage van salescalls of kennismakingscalls ligt bij mij op ca. 20 à 30%. OK, dat is niet zo heel hoog, hoor ik je nu al denken.

En nee, dat is niet omdat ik die gesprekken niet goed aanpak, want daar ben ik intussen wel heel goed in.

Het is gewoon zo dat niet iedereen matcht met mij, want iedereen is uniek en zit anders in elkaar. Vergelijk het met daten: je kan simpelweg niet met iedereen een relatie aangaan, want niet iedereen past bij jou.

Bovendien heeft niet iedereen nood aan wat jij aanbiedt, zelfs al leek dat initieel wel zo.

Wees ook blij dat niet iedereen klant wordt. Want als de persoon in kwestie geen match was, levert dat later toch alleen maar frustraties op, langs beide kanten.

Ben jij een beginnend ondernemer en wil je graag stappen zetten om jouw bedrijf te laten groeien? Als content creator en content coach kan ik jou helpen op verschillende manieren. Bekijk mijn aanbod ‘De Magie van een Sterk Online Verhaal’.

Benieuwd of ik iets kan betekenen voor jou? Boek een call via deze link.