Waarom adverteren in 2023 steeds moeilijker gaat worden

14/02/2023
advertenties tips
Inhoudstafel

Newsflash: 2023 wordt het jaar waarin adverteren steeds moeilijker wordt. Recentelijk is er immers een nieuwe EU-wetgeving opgemaakt rond adverteren, die Meta as we speak aanvecht. En die gaat een grote impact hebben, nog groter dan de iOS 14-update van enkele jaren geleden.

Wat is er precies gaande?

De nieuwe wetgeving stelt dat Facebook- en Instagram-gebruikers uitdrukkelijk toestemming zullen moeten geven voor het gebruik van hun persoonlijke gegevens voor advertentiedoeleinden. Doen ze dat niet, dan mogen ze niet getarget worden met gepersonaliseerde advertenties.

In mensentaal betekent het dat adverteren op basis van gender, leeftijd, interesses, noem maar op heel moeilijk en duur zal worden wanneer deze wetgeving in werking treedt.

In een webinar dat ik laatst volgde van een expert die al meer dan 10 jaar ervaring heeft met adverteren, zal adverteren zonder een first-party datastrategie in 2024 zelfs vrijwel onmogelijk worden. Tenzij je kennis hebt van data-analyse en -structuren en dus zelf zo’n first-party database kan uitwerken.

Kort gezegd betekent dit dat je zelf de gegevens van je leads gaat moeten beginnen te verzamelen, data die bv. afkomstig is van je mailsysteem en Google Analytics. Die data kan je dan gebruiken om gerichte advertenties te maken. En dat is natuurlijk iets waar kleine ondernemers als jij en ik geen zin noch tijd voor hebben. Daar heb je experts voor nodig…

Nu, het is nog niet zeker wanneer die nieuwe wetgeving uitgerold zal worden, maar dit zal ten vroegste over enkele maanden zijn en ten laatste in januari 2024.

Wat verandert er nog meer in 2023?

Ja, er veranderen nog wel wat dingen in de wereld van de online marketing dit jaar. Zo wordt ook e-mailmarketing nog moeilijker dan voorheen.

Ja, nog moeilijker, want met mails verkopen was al niet gemakkelijk meer. De trend waarbij alles wat als spam of onpersoonlijke reclame zou kunnen beschouwd worden steeds meer en meer weerstand krijgt bv. van mailproviders zelf, is immers al langer ingezet. Maar nog niet zo heel lang geleden kon je wel nog rekenen op een redelijk goed openingspercentage van bulkmails die je stuurde naar jouw audience, toch als die inhoudelijk ook op punt stonden.

Maar vandaag komen reclamemails van ondernemer x – tenzij je die mails vaak opent of al persoonlijk e-mailverkeer hebt gehad met die ondernemer – standaard in een ander tabblad terecht (voor wat betreft Gmail). Dat maakt dat ze vaak gemist worden door ontvangers.

Bovendien worden reclamemails steeds minder vaak open geklikt. Want mensen weten nu heel goed dat dat soort mails niet enkel voor hen bestemd is en zijn het ook meer en meer beu om honderden mails in hun inbox te krijgen van bedrijven waar ze ooit eens een e-book hebben gedownload hebben, om een voorbeeld te noemen.

Dit herken je waarschijnlijk wel.

Nu, nieuwsbrieven kunnen nog steeds iets opleveren, maar je moet heel bedachtzaam zijn over hoe je ze opmaakt, bv. je subjectline, de structuur en de inhoud zelf. Maar het wordt dus moeilijker en moeilijker.

Bovendien zitten we in een crisisperiode en is als ondernemer groeien of überhaupt boven water blijven een grote uitdaging, groter dan voorheen.

Genoeg met de slechtnieuwshow dan.

Wat kan jij dan (wel nog) doen?

Om te beginnen wordt het dit jaar steeds belangrijker om je fundamenten goed te zetten, zoals je niche en een krachtig aanbod. Daarnaast moet je bepaalde strategieën gaan leren en toepassen die in 2023 werken voor beginnende ondernemers.

Je voelt me misschien al komen: dit is waar mijn aanbod ‘All-in Magische Online Content’ om draait. Dit is een hybride traject – een combinatie van content coaching en content creatie – waarin we jouw verhaal samen op punt gaan zetten. We gaan uitdiepen wat jij online wil uitstralen, wat je wil vertellen en wat je juist wil verkopen. Nadien schrijf ik op basis daarvan wervende SEO-webcontent en leer ik je hoe je je socials kan inzetten om de juiste klanten aan te trekken.

Fijne Valentijn!

Chloë