Wat zijn de belangrijkste marketingtrends voor 2024, die belangrijk zijn voor jou als ondernemer of zaakvoerder van een kmo? Op basis van mijn eigen ervaring in marketingfuncties sinds 2017, meer dan 3,5 jaar ervaring als ondernemer, meer dan 30 marketingexperts die ik dit jaar gesproken heb – ik heb dit jaar hard ingezet op netwerken – en de ervaringen van mijn klanten, heb ik een top 6 gemaakt.
Meer naar offline en het persoonlijke
In de coronaperiode is de focus volledig verschoven naar online marketing. Daardoor zijn bepaalde digitale evoluties in een stroomversnelling gekomen. Denk aan AI (zie volgend puntje).
Nadien is er echter een tegenbeweging ontstaan en is offline steeds belangrijker geworden. Mensen waren het immers beu om de hele tijd achter hun scherm te zitten en hadden veel zin en nood aan live contact en connectie.
Voor marketing betekent dit dat netwerken en offline reclame (denk aan flyers) aan een opmars bezig zijn, maar ook dat live coachingsessies en workshops steeds populairder geworden zijn. Daarnaast neemt personal branding en storytelling een steeds grotere rol in.
E-mailmarketing en verkopen via masterclasses begonnen dit jaar steeds minder goed te werken en ik verwacht dat deze strategieën nog verder naar de achtergrond gaan verschuiven. Zeker voor beginnende ondernemers is het geen aanrader meer om hier sterk op in te zetten.
AI-tools als handige hulpmiddelen
Het klinkt misschien tegenstrijdig met het vorige punt, maar we zien tegelijkertijd dat AI meer en meer op de voorgrond treedt. Wat moet je daarmee? AI-tools – met ChatGPT nog steeds op kop – zijn goedkope en efficiënte tools voor inspiratie, zoals voor contentideeën en feedback, bijvoorbeeld op je content en de opbouw van die content.
Maar let op: AI-tools maken fouten! Zo ontdekte ik recentelijk dat ChatGPT soms een fout antwoord geeft op vragen rond de juiste schrijfwijze van woorden én dat hij helemaal niet in staat is om emotie in content te stoppen.
Als je mijn eerste tip daarnaast legt (over het belang van het persoonlijke dat toeneemt), is dat natuurlijk een ramp voor wie teksten van ChatGPT klakkeloos gaat overnemen.
Desalniettemin zijn AI-tools handig en zullen nog beter worden in 2024. Maar het is wel heel belangrijk dat jij de juiste prompts ingeeft. Want denk eraan: crap in, crap out. Daarmee bedoel ik dat je je marketing fundamentals als doelgroep, missie en unique selling points glashelder moet communiceren met de tool, anders genereert hij geen goede ideeën en al zeker geen goede content.
Minder socialmediaposts maken en meer engagen
Lange tijd werd van de daken geschreeuwd dat elke dag posten op Instagram, LinkedIn, Facebook … best practice was. Daar komen experts nu van terug. Er luiden veel stemmen die zeggen dat het algoritme nu vooral kijkt naar kwaliteit en in veel mindere mate naar kwantiteit.
Mijn advies: plaats om de 2 à 3 dagen een post, maar maak dan wel dat je post erg interessant is, je strategie ondersteunt en van a tot z goed in elkaar steekt. Want deze voorwaarden zijn belangrijker geworden voor de socialmedia-algoritmes.
Waarom deze veranderen? Ik vermoed dat deze trend de algemene trend volgt in digitale marketing. Google gaat sinds enkele jaren bijvoorbeeld ook meer en meer kijken naar inhoud versus hoeveelheid content en keywords – wat vroeger wel goed werkte, ongeacht de kwaliteit.
Ook is het zo dat veel mensen een beetje socialmediamoe zijn geworden en wat minder tijd zijn gaan spenderen aan het effectief lezen van posts en het bekijken van stories. Ze lezen enkel nog de posts die echt interessant zijn. Het enthousiasme voor social media is dus een beetje geluwd, zou je kunnen zeggen.
Daarnaast wordt engagen steeds belangrijker, naast posten. Daarmee bedoel ik onder meer andere posts liken, erop reageren, en praten met klanten en volgers in DM’s. Profielen die vaak en veel engagen met andere profielen, worden als interessanter en actiever beschouwd, wat maakt dat de content van die profielen geboost wordt.
Kwaliteit, inhoud en communicatie worden steeds belangrijker
Dit is een harde realiteit, maar toch is het zo: gewoon wat basic tips delen en af en toe een verhaaltje vertellen is niet meer voldoende in de wereld van online content. Je moet er sinds 2023 – en dit zal ook zo zijn in 2024 – voor zorgen dat jij veel waarde deelt, dat je visuals, content, maar ook je aanbod van goede kwaliteit zijn en dat je alles heel helder communiceert.
Waarom? Omdat de online ruis nog nooit zo groot was en omdat er enorm veel concurrentie is in ondernemersland. Vooral in de coachingwereld is dit zo – ik denk dat er nog nooit zo veel coaches zijn geweest.
Hoe doe je dat? Onder andere door volgende zaken te doen:
- Zorg dat je een heel professionele website hebt. Een pagina met wat info over jou en je contactgegevens is niet meer voldoende. Je klantenreis moet kloppen, van a tot z, je moet aandacht hebben voor sales en je verhaal moet in een oogopslag duidelijk zijn.
- Maak dat je visueel brand en tone of voice volledig klopt. Werk bijvoorbeeld met socialmediatemplates, een website die daarmee matcht, flyers in dezelfde huisstijl etc. Vooral jongere mensen – denk 40 jaar en jonger – haken vaak meteen af als dit alles niet in orde is.
- Zorg dat je marketingbasics glashelder zijn en dat je die communiceert. Denk aan je usp’s (wat maakt jou en je aanbod uniek?), en je doelgroep.
- Wees uniek en origineel. Zet bijvoorbeeld steeds vaker in op sterke storytelling en denk out of the box.
- Deel belachelijk veel waarde met je klanten. Vergeet het idee dat je te veel gratis aan het weggeven bent en begin met het delen van tips die echt heel nuttig zijn, tips die bijvoorbeeld ook deel uitmaken van je betalend aanbod. Want weet: mensen lezen en onthouden toch weinig tot niets van wat jij online deelt, maar ze hebben tegenwoordig wel meer nodig om je te vertrouwen, aangezien er veel meer concurrentie en charlatans ‘out there’ zijn. En dat vertrouwen bouw jij op door heel veel waarde te delen.
Zet in op durfmarketing
Aangezien er zo veel online ruis, is het steeds belangrijker geworden om origineel en grappig uit de hoek te komen. Denk out of the box, durf je kwetsbaar op te stellen, deel jouw iet of wat bizarre visie, entertain je publiek … We spreken ook wel van durfmarketing.
Doe dit niet alleen via tekst en leuke foto’s, maar ook via filmpjes. Filmpjes delen is natuurlijk al een tijdje hot en dat blijft volgend jaar ook nog zo. Maar weet wel dat er een trend is naar kortere filmpjes. Maak bijvoorbeeld een filmpje waarbij je aan je laptop zit, met tekst erover, of film de natuur tijdens een wandeling en schrijf tips over het beeld …
Filmpjes waarin je minutenlang uitleg geeft zullen helaas minder en minder bekeken worden, tenzij de inhoud enorm goed is (zie vorig punt). Want tegelijkertijd wordt het voor filmpjes ook steeds belangrijker dat alles volledig klopt, zoals eerder aangegeven.
LinkedIn voor personal branding en B2C
Ondernemers die ik spreek zeggen vaak dat ze denken dat LinkedIn een zakelijk platform is, dat daar enkel ondernemers en zakenmensen zitten. De posts die ze er delen zijn doorgaans ook iets minder persoonlijk of kwetsbaar. Ze denken dat ze hier iets droger moeten communiceren en vooral zakelijk moeten blijven.
Toegegeven, dit was tot voor kort inderdaad het geval. Maar dit jaar – en er wordt verwacht dat deze trend zich nog zal doorzetten in 2024 – zien we LinkedIn opkomen als platform voor B2C. Dit betekent dat het ook een geschikt platform is geworden om je aanbod voor particulieren te verkopen.
Daarnaast zien we een shift naar het persoonlijke, waarop je kan inzetten via personal branding. Het voorbije jaar waren mijn drie beste LinkedIn-posts bijvoorbeeld posts die strategisch volledig personal branding waren. Hierover deelde ik recentelijk trouwens nog een post op LinkedIn. Momenteel ben je ook nog min of meer een uitzondering als je dit platform gebruikt voor personal branding, wat maakt dat er hier heel veel kansen in zitten.
Handige tips? Neem eens een kijkje op mijn blogpagina, waar je nog meer interessante tips vindt.