Veel ondernemers geven zeer veel geld uit aan een mooi, uniek logo. Als je veel grafisch vormgevers en sommige businesscoaches moet geloven, dan is zo’n logo laten ontwerpen een must. Andere experts benadrukken dan weer het belang van andere zaken voor ondernemers met weinig budget die nog maar pas gestart zijn, zoals content en netwerken. Deze andere groep is vaak voorstander van een eenvoudig logo maken in Canva of met behulp van een gratis of zeer goedkope online logotool. In dat geval gebruik je generische illustraties of symbolen uit een beeldbank, of werk je enkel met letters.
Hoe bepaal jij als ondernemer dan wat je te doen staat? Er valt iets te zeggen voor beide keuzes en alles hangt af van jouw specifieke situatie. In deze blog overloop ik even de pro’s en cons, en help ik je zo op weg om de juiste keuze te maken.
Pro 1: Een goede eerste indruk
Een eerste goede indruk maken, daar krijg je maar een kans voor. En een logo en bijbehorende branding is vaak het eerste wat mensen van je te zien krijgen. Het kan bepalen of iemand denkt of zegt: “ziet er leuk uit” en verder rondkijkt op je website of socialmediapagina, of “dat spreekt me niet aan” en vervolgens wegklikt.
Naast een eerste (algemene) indruk is een aantrekkelijke branding ook je kans om je waarden, energie, missie en aanbod – al dan niet indirect – te communiceren. In die zin kan je een logo zien als een soort van visitekaartje van je bedrijf.
Pro 2: Merkherkenning
Een logo kan je beschouwen als een soort van visueel anker voor je merkidentiteit. De kleuren en lettertypes komen terug op je website, social media, verpakkingen, flyers, visitekaartjes, noem maar op. Door deze consistent te gebruiken, zorg je dat mensen je gaan herkennen. Dit kan je natuurlijk ook bekomen met een basic, goedkoop logo. Maar wat je niet of maar moeilijk kan bekomen via die weg is een unieke uitstraling creëren, wat helpt bij die herkenbaarheid.
Pro 3: Professionele uitstraling
Als je een logo ziet dat er amateuristisch, oubollig, onscherp of zelfs kinderachtig uitziet, dan kan dat de indruk wekken dat het bedrijf ook niet professioneel is. Een professioneel logo versterkt daarentegen het vertrouwen van klanten in de kwaliteit van je producten of diensten. Het geeft de boodschap dat jij oog hebt voor detail en kwaliteit.
Pro 4: Breed inzetbaar
Een professioneel gemaakt logo kan je gebruiken op verschillende manieren en op verschillende dragers. Of het nu een website, social media, een flyer, een affiche of een reclamebord aan je winkel is, zo’n logo is schaalbaar en dus breed inzetbaar, online en offline. Dit is vaak niet het geval bij logo’s die je via gratis of goedkope tools maakt. In dit opzicht kan je dus in de problemen komen met je logootje dat je even snel in elkaar geflanst hebt.
Con 1: Duurder
Om een professioneel logo te ontwerpen vragen de meeste vormgevers tussen de € 300 en € 1000. Dat is veel geld voor een beginnend ondernemer. Voor tools als Canva of Looka betaal je echter slechts weinig tot niets: voor een Canva Pro-abonnement met gratis proefperiode betaal je bijvoorbeeld € 12 per maand en Looka is gratis.
Con 2: Je marketingbasics veranderen misschien nog
Marketingbasics zijn je doelgroep, personal brand (waar onder andere je waarden bij horen), unique sellings points en je aanbod. Deze vier zaken vormen de krijtlijnen van je bedrijf. We spreken ook wel van positionering. Het zijn de zaken die jou onderscheiden van je concurrentie. De oefening rond positionering is een heel interessante om te maken als beginnend ondernemer. Een goede grafisch vormgever baseert zich voor het ontwerp van het logo op jouw marketingbasics of begeleid je in het uitzoeken van die zaken. Want op die manier kan de ontwerper zorgen dat jouw logo jou en je bedrijf zeer goed weerspiegelt.
Veel beginnende ondernemers hebben deze denkoefening nog niet gemaakt en weten zelf niet goed wie bv. deel uitmaakt van hun doelgroep. Ze maken dan zelf een logo via een tool. Maanden of jaren later zijn ze daar wel uit, en dan hebben ze een volledig nieuw logo nodig. Want dan willen ze dat dat logo past bij hun marketingbasics. In die zin kan het verstandig zijn om niet te veel geld uit te geven aan je eerste logo, dat waarschijnlijk toch nog zal moeten veranderen.
Conclusie
Samengevat, zijn er pro’s en cons voor beide opties: een professioneel ontworpen logo of een goedkoop generisch logo. Welke keuze jij best maakt, hangt af van het belang dat je hecht aan bovengenoemde argumenten.
Wat ik in elk geval aanraad, is om zeer bewust te zijn in je keuze van kleuren en lettertypes. Deze moeten immers zo goed mogelijk overeenkomen met jou en je bedrijf. Ook is het voor gevestigde ondernemers een must om een professioneel logo te hebben, want het helpt wel degelijk en als je budget hebt, is er eigenlijk geen reden om het niet te doen. Terwijl een logo ontworpen door een grafisch vormgever dan weer eerder optioneel is voor beginnende ondernemers.