Wat als je nog geen reviews hebt?

20/03/2023
reviews linkedin
Inhoudstafel

We weten allemaal dat positieve reviews en aanbevelingen goud zijn voor ondernemers.

Het is dan ook heel belangrijk om die positieve feedback te delen met je volgers en connecties, bv. door ze op je website te zetten en te delen via social media.

Maar wat als je nog geen of slechts enkele klanten hebt om mee uit te pakken, en als je bijgevolg dus ook nog geen positieve reviews hebt?

Ben jij zelf starter of beginnend ondernemer, dan ben je waarschijnlijk in dat geval.

Goed nieuws: zelfs dan kan je inzetten op social proof! Dit is een van de zaken die ik graag onder de noemer ‘verbindend verkopen’ plaats.

Enkele alternatieve out of the box ideeën

  • Bied iets gratis aan en deel dit aanbod op social media, bv. in een Facebook-groep. Zeg erbij dat je dit gratis doet in ruil voor een review. Denk aan een gratis coachingcall met tips rond… (vul jouw expertise in). Deel deze reviews nadien op je website en/of social media.
  • Vertel in een socialmediapost of -story dat je net een call had met of praatte met een persoon die worstelde met… en dat je die persoon toen hielp door… of met… (vul in wat jij toen deed). Dit verhaaltje kan de focus van de post of story zijn, maar dat hoeft niet. Je kan het ook verweven in een tekst die over een ander topic gaat. Dat gesprek kan zowel een gratis kennismakingsgesprek zijn als een betalende call. Of die persoon dan klant werd of niet maakt overigens niet uit. Je kan hier immers nog steeds mee uitpakken, indien die persoon zich geholpen voelde!
  • Citeer complimenten van vrienden of familieleden over jou die ook jouw USP’s zijn in je bedrijf, bv. je waarden, hoe jij in elkaar steekt, hoe jij dingen aanpakt… Deel dit op een luchtige manier, bv. in een story met een foto van die familieleden of vrienden, met een tekst als ‘Gisteren zei… Zo leuk om te horen, want het is ook iets waar ik bekend om ben als…’
  • Deel hoeveel mensen zich al op de wachtlijst voor jouw aanbod hebben gezet en eindig met ‘Wil jij ook…?’. Je deelt dan opnieuw even je aanbod.
  • Deel hoeveel kennismakingsgesprekken je deze week of maand al hebt gehad, bv. aan de hand van een story met een screenshot van al je Calendly-mails. Of daar klanten uit voortgekomen zijn, maakt niet uit. Het feit dat jij calls hebt, is op zich al een vorm van social proof!
  • Plak post-its met voornamen van mensen die net of tot nu toe al klant bij jou zijn geworden op een whiteboard. Je kan hier een foto van nemen of een filmpje opnemen van jezelf terwijl je die post-its op dat board plakt. Eindig met ‘Wil jij ook…?’ Daarbij deel je dan opnieuw even je aanbod.
  • Deel een screenshot van een chatgesprek met een positieve reactie op je freebie, bv. je gratis e-book. Je kan ook rechtstreeks vragen naar positieve feedback aan de personen die je freebie gedownload hebben.

Benieuwd naar mijn reviews? Die vind je hier. Fijne maandag!

Chloë