Goede H1-titels zijn must-haves als je wilt inzetten op on page SEO. Wil je deze quick win graag inzetten? Hieronder ontdek je de belangrijkste do’s en dont’s voor de perfecte H1-titel.
Wat is een H1-titel en waarom is het zo belangrijk?
Een H1-titel is de belangrijkste titel van je webpagina of blog. In de html-code kan je deze terugvinden aan de hand van de tags <h1> Titel </h1> en deze staat in je CMS, zoals in WordPress, doorgaans bovenaan, daar waar je je titel invoert. Hem terugvinden is dus geen rocket science.
Let wel op, de H1-titel komt in WordPress automatisch in je menubalk bovenaan je website. Pas je menu dus aan als je graag hebt dat de menunaam anders is dan je H1-titel. De H1-titel wordt bovendien automatisch de paginatiteltag, wat de blauwe tekst met link is die bovenaan elk zoekresultaat in Google verschijnt. Wil je dit graag anders, dan kan je dit manueel aanpassen via een plugin als Yoast SEO, onder ‘SEO-titel’.
Waarom is een H1-titel belangrijk voor SEO? Enkele redenen:
- Indexering: Google checkt je H1-titel om de inhoud van je blog of pagina beter te begrijpen en vervolgens te indexeren.
- Gebruiksvriendelijkheid: dit is de grootste titel op je pagina. Als deze goed is, dan wordt de ervaring van de bezoeker van de pagina of blog beter, aangezien deze meteen weet waar het over gaat, zin heeft om verder te lezen, langer op de pagina blijft…
- CTR of klikfrequentie: hoe beter je titel, hoe groter de kans dat mensen erop gaan klikken.
DO: een korte, maar krachtige H1-titel
De meeste mensen hebben tegenwoordig geen zin of tijd om lange teksten te lezen. Dit klikt misschien triest, maar zo is het nu eenmaal. En zo is het ook voor titels die voorbijschieten bij het scrollen in Google. Zorg daarom voor korte, maar krachtige titels.
Hoelang mag een H1-titel dan zijn? Een goede vuistregel is maximum 60 tekens (inclusief spaties). Voor de paginatiteltag, dus de titel die bovenaan in het zoekresultaat komt, wordt aangeraden om voor 50 à 60 karakters te gaan.
“Een paginatiteltag is best 50 à 60 karakters lang.” ~ emogy.nl
Hoe maak je zo’n titel dan ‘krachtig’? Dat kan je doen door wat ik noem power words te gebruiken, die idealiter ook nog eens min of meer origineel zijn.
Woorden die ik weleens gebruik
- geweldig
- heerlijk
- fantastisch
- magisch
- onweerstaanbaar
- enorm
- beestig interessant
Houd hierbij uiteraard rekening met je doelgroep en de tone of voice die daarbij past. Vermijd sowieso woorden als goed, slecht, leuke… want deze zijn allesbehalve krachtig, en zetten daarom aan tot verder scrollen.
Voorbeeld: Welke titel spreekt jou meer aan?
‘5 leuke plekken voor een mooie zomervakantie’
Of
‘4 magische bestemmingen voor een geweldige zomervakantie’
De tweede, juist? Inderdaad, de enkeling zal sneller op de eerste titel klikken.
DO: unieke H1-titels
Als je website meerdere webpagina’s telt – wat quasi altijd zo is – dan is het belangrijk dat alle H1-titels uniek zijn. Want dubbele H1-titels zijn nefast voor SEO. En omgekeerd is dit vermijden natuurlijk een quick win voor je ranking.
Voorbeeld: Twee pagina’s over exact hetzelfde webinar
Stel, je hebt twee pagina’s over exact dezelfde webinars die op andere momenten doorgaan. Dan is het logisch dat je na afloop van de eerste webinar de pagina daarover uit je menu zwiert en de links ernaartoe verwijdert. Nadien copypaste je uit gemak gewoon de volledige pagina van het eerste webinar, inclusief de H1-titel. Op de nieuwe pagina pas je enkel de datum en wat details aan. Nadien zet je die nieuwe pagina gewoon live en voegt deze toe aan je menu.
Wat je in dit geval echter moet doen, is zorgen dat je een unieke H1-titel verzint voor de pagina over de nieuwe webinar, of dat je oude pagina verwijdert of op concept zet. Want anders staan er twee identiek dezelfde H1-titels live.
DO: catchy titels
Behalve dat je titel best kort en krachtig is, doe je er ook goed aan om te zorgen dat je titel er echt uitspringt. Je wil immers opvallen in de online ruis en dat mensen klikken op je H1-titel. Dit kan je doen door hem wat ik noem catchy te maken.
Gebruik bijvoorbeeld woordspelingen als alliteraties, verwerk gevleugelde uitspraken van bekende personen, stukjes uit liedjes die iedereen kent, verwerk grappige woorden… Maar houd uiteraard ook altijd rekening met je doelgroep.
Voorbeelden van titels die ik ooit gebruikt heb
- Ijsdrankjeskraam ‘Magic Slush’ in Bellewaerde op tijd afwerken was geen koud kunstje
Dit is de titel van een artikel over dakwerken. Het grappige element hier is de link tussen ijsdrankjes en het woord koud. Ik gebruikte hier ook een uitspraak.
- Sometimes I feel like everybody is a sexy baby… Tips bij onzekerheid
Hier legde ik de link met het bekende liedje van Taylor Swift.
DO: keywords toevoegen
Verwerk keywords in je H1-titel, idealiter zo veel mogelijk in het begin van je titel. Voor zij die niet weten wat dit is: dit gaat om een woord of meerdere woorden die een groot zoekvolume hebben. Om het simpel uit te leggen, een woord als SEO is een keyword want veel mensen googelen dit woord. Een verkeerdelijk ingetypte woordencombinatie als SEO vrienden is dit niet, aangezien deze nietszeggende woordencombinatie quasi nooit gegoogeld wordt.
Over het thema keywords zijn er natuurlijk boeken geschreven, maar voor wat betreft H1-titels is dit belangrijk: verwerk in content voor jouw klein bedrijf bij voorkeur long tail keywords. De reden is dat die doorgaans minder competitief zijn.
DO: actiegerichte woorden gebruiken
Om de kans groter te maken dat iemand op je link klikt, is het een goed idee om gebruik te maken van actiegerichte woorden. Hierbij werkt de bevelende wijs meestal goed. Denk aan ‘Ontdek hoe je in een mum van tijd heerlijke tomatensoep maakt’, ‘Zo schiet je over 6 maanden door je omzetplafond’ of ‘Doe dit als je last hebt van slaaptekort’.
DON’T: te veel keywords
Het is goed om keywords te verwerken. Maar let op, een overdaad aan zoekwoorden is niet goed voor SEO. Dat haalt je ranking immers naar beneden, omdat Google het klasseert als spammy. Er wordt ook wel gesproken van keyword stuffing. Dit werkte 10 jaar geleden wel nog, maar nu niet meer.
Een voorbeeld zou zijn ‘SEO tips: Deze tips voor on page SEO mag je niet missen’. Deze titel bevat de woorden SEO tips en on page SEO, wat een beetje te veel van het goede is. Maar dit voel je intuïtief ook wel aan.
DON’T: te veel beloven aka clickbait
Hoewel ik in deze blog al benadrukt heb dat krachtige woorden en catchy titels een goed idee zijn, mag je ook niet overdrijven, zeker als de inhoud van je content niet kan voldoen aan je beloftes. Maak je titel dus aantrekkelijk en opvallend, maar zorg ook dat die nog geloofwaardig en authentiek overkomt.
Denk aan een titel als ‘5 fantastische manieren om je nooit meer eenzaam te voelen’. Je hebt hier dan wel een krachtig woord gebruikt (fantastische), maar het is onmogelijk om in jouw blog tips te geven die zullen maken dat iemand zich nooit meer eenzaam zal voelen. Door zo’n titel te kiezen kom je dan ook ongeloofwaardig over en zorg je voor een teleurstelling bij het lezen, wat de bezoeker van je website snel doet wegklikken.
DON’T: niet duidelijk zijn en de waarde vergeten te benadrukken
Vermijd nietszeggende titels. Denk aan ‘Welkom op onze website’ voor je home pagina. Maar geef daarentegen duidelijk aan om wat voor website het gaat en wat jij te bieden hebt. In mijn geval staat er bijvoorbeeld ‘Content creator Gent | Word Magnetisch voor de Juiste Klanten’ i.p.v. ‘Home – E-magined’.
Wees in je H1-titel dus zo duidelijk mogelijk en geef daarbij aan wat de waarde is die jij deelt in je blog of webpagina. Dit maakt de kans dat mensen klikken op je paginatiteltag groter. Merk trouwens op dat de naam van mijn bedrijf en het woord home niet in de H1-titel van mijn home page zitten. Waarom niet? Simpelweg omdat het me niets oplevert op vlak van SEO.
Hoe maak je dan dat je H1-titel duidelijk is en de waarde benadrukt? Wat gaan mensen ontdekken in jouw blog of op je webpagina? Wat zijn de voordelen van je aanbod of wat jij doet? Welk probleem los je op? Deze vragen kan je jezelf stellen bij het bedenken van je H1-titel.
DON’T: alles in hoofdletters en smileys
Je zou kunnen denken dat je je H1-titel gemakkelijk kunt doen opvallen door woorden in hoofdletters te zetten of smileys toe te voegen. Maar doe dit alsjeblieft niet, want het komt erg schreeuwerig, onprofessioneel en soms zelfs spammy over.
Wat je wel kan doen is een woord of twee uitlichten in hoofdletters. Bijvoorbeeld ‘5 tips om in een sneltempo meer GELD aan te TREKKEN’. Dit kan wel helpen om je titel te doen opvallen. Iets anders wat slim is en werkt, is elk zelfstandig naamwoord, elk werkwoord en elk bijvoeglijk naamwoord in hoofdletters zetten. Bijvoorbeeld: ‘4 Manieren om meer Geweldige Klanten aan te Trekken’. Ook deze titel spreekt meer aan dan ‘4 manieren om meer geweldige klanten aan te trekken’. De reden is dat de nadruk ligt op de belangrijkste woorden, wat de scanbaarheid verhoogt.
DON’T: schrijffouten
Dit is een algemene regel die redelijk vanzelfsprekend is, maar ik herhaal hem toch graag nog eens: lees je titel altijd heel goed na, zodat er zeker geen schrijffouten in staan. Want dit creëert logischerwijze wantrouwen in de inhoud van je tekst, je aanbod en in jou als persoon (algemeen).
Wil je mijn expertise als SEO content writer graag inzetten om meer bezoekers naar je website te trekken? Contacteer me dan vrijblijvend met je vraag.