“Deed het pijn?” … “Toen je uit de hemel viel?”

30/10/2023
openingszin content writer
Inhoudstafel

Laatst had ik een grappig gesprek met een vriend over wat de beste openingszin is.

Aangezien we beide single zijn, praten we – toegegeven – wel vaker over dit soort topics die te maken hebben met daten.

Je hebt de grappige openingszin, waarin er een verrassende 360-gradenswitch zit.

Denk aan “Deed het pijn?” … “Toen je uit de hemel viel?”

En dan heb je de vraag die eigenlijk een smoesje is om een gesprek te starten.

Denk aan “Weet jij wat het wifipaswoord van deze bar is?”

En dan heb je de recht door zee welkomstgroet, die de meeste van ons het meest onwennig vinden.

Dit is dan simpelweg iets als “Hey, ik ben Chloë. Wat is jouw naam?”

Het belang van een goede intro

Waarom ik hier op deze druilerige maandagochtend – met een glimlach en een twinkeling in mijn ogen – een verhaaltje over aan het typen ben?

Omdat met de juiste openingszin starten in de wereld van daten net zo belangrijk is als de juiste intro bedenken voor een socialmediapost, blog, nieuwsbrief … eigenlijk voor eender welk contentstuk.

Want of iemand jouw content openklikt en leest, of even geeuwt en nadien verder scrolt, wordt vooral bepaald door de intro. Ik zou zelfs durven zeggen dat content meestal staat of valt met de eerste woorden.

En toch zie ik veel ondernemers starten met een soort van saaie, ongeïnspireerde inleiding, die niet prikkelt of nieuwsgierig maakt.

Denk aan iets als “Ik heb een mooie review gekregen van … ”, “Ik heb een tip voor jou als je …” of “Ik schreef net een nieuwsbrief over … Lees hem hier …”

Meestal komt dit omdat ze de rest van de tekst eerst schrijven en daarna nog snel even een intro bedenken.

Maar weet dus dat je intro het belangrijkste van heel je stuk content is en dat het daarom heel belangrijk is dat die krachtig is.

Mijn tips

Enkele voorbeelden van intro’s die goed werken:

  • Een cijfer noemen, bv. ‘90% van de ondernemers vergeet een leuke intro te bedenken voor socialmediaposts’
  • Een emotioneel geladen woord of uitdrukking, bv. ‘Dit was voor mij een van de pijnlijkste momenten sinds ik ondernemer ben …’
  • Een opvallende quote (ik kom nu even niet meteen op een voorbeeld, maar dit spreekt voor zich)
  • Het begin van een persoonlijk verhaal, wat ik hier deed in deze nieuwsbrief en LinkedIn-post
  • Een sterke mening of visie, al dan niet geformuleerd via een vraag, bv. ‘Zijn e-books passé?’ (deze gebruikte ik enkele dagen geleden nog)

Fijne maandag gewenst!

Chloë

Over mij: als content coach en creator help ik je met het uitwerken van jouw uniek verhaal en leer ik je hoe je via je content ‘fonkel in de ogen’ klanten kan aantrekken én zo je omzet verhoogt. Daarnaast schrijf ik SEO-content voor je website en creëer ik jouw brochure of e-book van a tot z: van topic en content tot grafisch ontwerp.