3 Storytellingtechnieken om meer connectie met je doelgroep te creëren

12/08/2024
storytellingtechnieken
Inhoudstafel

Storytelling, je hebt er waarschijnlijk wel al eens van gehoord. Maar hoe je dit dan moet toepassen, dat is een ander verhaal. Juist?

In deze blog deel ik drie storytellingtechnieken, waarmee je meer connectie met je doelgroep kan leggen.

1° Werk in op de verbeelding en herkenbaarheid

Manifesteren, heel veel ondernemers geloven in de kracht ervan. En zoals je weet gaat dit over visualiseren en er een gevoel bij oproepen, met als doel je droomleven creëren. Maar weinig ondernemers passen dit toe in hun communicatie.

Hiermee bedoel ik concreet dat je content schrijft die een beeld en gevoel oproept. Dit doe je o.a. door situaties te beschrijven en veel details te geven i.p.v. algemeen te blijven.

Een voorbeeld: i.p.v. te schrijven ‘Heb je vaak last van motivatiedips?’, schrijf je ‘Zucht jij ook vaak diep wanneer je ’s ochtends je laptop openklapt en moet starten aan je eerste taak?’

Voel je het verschil?

De situaties die je beschrijft moeten natuurlijk herkenbaar zijn voor je customer persona.

Stel jezelf daarom o.a. deze vragen:

  • Hoe ziet het leven van die persoon eruit?
  • Hoe ziet zijn of haar dag eruit?
  • Waar woont hij of zij?
  • Wat interesseert hem of haar?

2° Bouw je posts op volgens een storytellingstructuur

Je kan gebruikmaken van bepaalde structuren om je posts op te bouwen. Deze helpen je om storytelling toe te passen. Enkele voorbeelden:

De plottwist

Je start met een verhaal dat schijnbaar over iets totaal anders gaat en dan verander je van koers en maak je je punt of geef je een tip die te maken heeft met je bedrijf. De intro gaat dan bijvoorbeeld over een heel alledaags, herkenbaar iets. Daarmee trek je de aandacht.

Dit werkt goed omdat mensen automatisch een goed gevoel krijgen wanneer ze verder lezen en ontdekken over wat de post echt gaat. Dit is het ‘aha’-gevoel.  Vervolgens zijn ze meer geneigd om je post te liken, door te klikken op je link, te reageren, enzovoort.

Voorbeeld

De midden in de actie structuur

Om de aandacht te trekken kan je meteen in het midden van het verhaal beginnen, in de vuurlinie dus. Eerst vertel je het meest opwindende deel van het verhaal en pas nadien ga je in op wat voorafging.

Dit werkt goed omdat je start met een interessant stuk, waarmee je de nieuwsgierigheid wekt. Zo moedig je mensen aan om de rest van je post te lezen.

Voorbeeld

Het gesprek

Je vertelt wat de ander zei, wat jij toen zei, wat je toen dacht, enzovoort. De ander kan bijvoorbeeld een klant zijn, iemand die je ontmoette op een netwerkevent, maar evengoed een vriend of familielid.

Waarom werkt dit? Mensen zijn altijd geïnteresseerd in wat andere mensen gedaan hebben, verteld hebben, enzovoort. We zijn zo geprogrammeerd, zou je kunnen zeggen.

Voorbeeld

3° Gebruik sterke woorden en woordcombinaties

Om je verhaal krachtiger te maken, kan je bepaalde woorden of woordcombinaties gebruiken. Enkele tips:

  • Begin je posts met woorden die nieuwsgierigheid opwekken en emotie oproepen. Denk aan ‘Dit heb ik nog nooit online gedeeld’ of ‘wauw …’.
  • Lange woordcombinaties werken vaak goed. Gebruik dus voldoende adjectieven en beschrijvingen bij zelfstandige naamwoorden, bijvoorbeeld ‘ik zag de prachtige, met sneeuw bedekte bergen’ i.p.v. ‘ik zag de bergen’.
  • Gebruik originele powerwoorden en metaforen. Schrijf bijvoorbeeld niet ‘sterke content’ maar ‘parels van contentstukken’.

Interessant? Klik even door naar deze pagina om te checken hoe ik je eventueel kan helpen om je content een boost te geven.

Wie ben ik? Mijn naam is Chloë De Raedt en ik help ondernemers met het uitbouwen van een sterk, gealigneerd personal brand, en het op een authentieke manier communiceren van hun verhaal met hun publiek. Het doel? Dat ze meer leuke klanten en passieprojecten aantrekken.