Hoe je LinkedIn content ‘uncringen’

09/09/2024
linkedin content
Inhoudstafel

Deze hoor ik vaak: LinkedIn is ‘cringe’ geworden.

Denk jij dat ook weleens, maar deel je ook soms zulke content, omdat je denkt dat het moet?

Hoe kun je je LinkedIn-content dan ‘uncringen’?

1) Maak je binnenkomers en CTA’s origineel én afgestemd op je personal brand

‘Dit is het geheim om …’, ‘zo heb ik dit jaar € 100k omzet binnengehaald’, ‘herken je dit …?’, ‘klik hier als je … wil bereiken’ … Deze soort zinnen zouden sterke binnenkomers en CTA’s zijn, volgens vele experts.

Alleen: het is daardoor ook helemaal niet meer origineel én – wat erger is – je raakt er je doelgroep niet mee.

Gebruik de standaard binnenkomers en CTA’s daarom enkel ter inspiratie, maar doe er je ding mee, en stem deze onderdelen van je post vooral af op jouw authentieke tone of voice, je doelgroep, en verwerk je eigen ervaringen en verhalen.

I.p.v. ‘dit is het geheim om …’ kan je bijvoorbeeld schrijven ‘ik had vroeger altijd last van …, maar toen ben ik begonnen met … sindsdien …’ Dit komt veel authentieker over.

2) Stop met kopiëren en deel jouw unieke verhalen en visies

Ik zie ondernemers vaak contentideeën van andere ondernemers of experts quasi letterlijk overnemen.

Zeker als je doelgroep bestaat uit ondernemers – wat voor veel ondernemers die op LinkedIn aanwezig zijn het geval is – moet je beseffen dat ze dit mogelijks gaan opmerken, waardoor je hun vertrouwen kunt verliezen.

Doe daarom dit: denk na over wat jou uniek maakt, de eigen verhalen die je kan vertellen, hoe jij de dingen ziet (je visies) …, wat je meeneemt in hoe je je klanten helpt. Deel dit dan op op jouw manier met je volgers.

Durf daarbij ook redelijk ongefilterd te communiceren, dus houd je niet in om een sterke mening te delen, zonder uiteraard de eigenwaarde van je doelgroep aan te tasten. Want dit is net hoe jij je kunt onderscheiden!

Hoe en waarom werkt dit? Door regelmatig zulke content te delen word je in de ogen van je doelgroep stilaan gezien als ‘origineel’ of ‘anders’, en daarom word je na een tijdje een ondernemer die ze zich gaan herinneren als het gaat over je niche of domein.

3) Deel je aanbod eens op een andere manier dan de ‘pijn naar verlangen’ structuur

De ‘heb je last van …’ en ‘wil je …’, gevolgd door de ‘via mijn aanbod …’ is de standaardmanier om je aanbod in de kijker te zetten, die iedereen intussen kent.

Hoewel die structuur kan werken, toch als je hem op een authentieke, originele manier insteekt, zijn er nog andere manieren om je aanbod te pitchen, die minder ‘cringe’ zijn en die heel goed werken. Voorbeelden:

  • Bezwaren ontkrachten. Je gaat het vertrouwen winnen door veelgehoorde bezwaren te ontkrachten. Denk aan ‘Ik weet dat veel mensen denken dat … En het is ook zo dat … Maar …’ Koppel daar dan je aanbod aan.
  • Social proof. Vertel hoe jij een bepaalde klant van a naar z geholpen heeft: hoe het begon, wat jij toen deed, de stappen die jullie samen doorliepen, het resultaat, wat hij of zij toen zei … Deel dan welk aanbod daarbij hoort.
  • Adviezen geven die voor jou of je klant geholpen hebben. Start je post met tips die voor jou en/of je klant geholpen hebben, en vertel er dan bij dat ze meer van zulke adviezen kunnen krijgen als je ze aanbod kopen.

4) Schrijf precies wat je doelgroep zegt en/of denkt

In plaats van generische content te delen over algemene zaken die betrekking hebben op je aanbod, stem je je content beter af op wat je klanten zeggen, dus in hun woorden.

Hoe kom je daarachter? Maak notities in kennismakingsgesprekken, tijdens of na netwerkevents, als je vorige klanten beschrijven waar ze mee zaten toen ze jou inschakelden …

Verwerk je deze verhalen in je posts, dan zal je doelgroep zich écht herkennen in wat je schrijft.

Deze nieuwsbrief is daar een perfect voorbeeld van. Dat LinkedIn cringe is, is iets wat veel mijn ideale klanten letterlijk zeggen en waar ik hier dus op inga.

5) Houd extreem persoonlijke verhalen, die niets te maken hebben met je bedrijf voor jezelf

Dat je opa gisteren gestorven is, dat je mama kanker heeft, dat je momenteel een depressie doormaakt … Soms lees je extreem persoonlijke verhalen op LinkedIn.

Door je content zo persoonlijk te maken, ben je je eigen ruiten aan het inslaan, want je komt niet erg onprofessioneel over en sommige mensen gaan je zien als een soort van aandachtstrekker.

Persoonlijk vind ik het zelf een beetje onethisch om zulke verhalen te gebruiken voor engagement. Maar goed, dat is dan mijn persoonlijke mening.

Wil je graag concreet geholpen worden met je personal branding, via LinkedIn? Check mijn website www.e-magined.be om te ontdekken hoe ik jou kan helpen.