Wat is een funnel en heb jij die (nu echt) nodig?

27/11/2023
funnel nieuwsbrief
Inhoudstafel

De funnel. De hartslag van menig ondernemer versnelt wanneer het woord gevallen is.

En marketingexperts en businesscoaches kunnen er niet over ophouden.

Weet jij wat het is? Goh, min of meer?

Precies, veel ondernemers kunnen zich er wel min of meer een beeld bij vormen en hebben zelfs een of andere funnel.

Maar ze weten niet goed of dit eigenlijk wel nodig is of was, overwegen sterk om hun funnel verticaal te klasseren of vragen zich af of hun funnel wel goed in elkaar steekt.

Daarom even deze nieuwsbrief. Hopelijk begrijp jij nadien iets beter wat een funnel nu precies is en of jij die momenteel nodig acht.

Wat is een funnel?

Om te beginnen wil ik eerst even dit misverstand de wereld uit helpen: een funnel is niet één iets. Het is een verzamelnaam.

De belangrijkste soorten funnels zijn de marketingfunnel, de directe salesfunnel, de product- of dienstfunnel en de mailfunnel.

En nee, je hebt ze niet allemaal nodig. Maar sommige zijn effectief een must, toch als je hoopt om ooit een aanbod te verkopen (yes, zowel offline als online).

Lees even verder.

1. Marketingfunnel

Je zou dit ook wel de algemene funnel kunnen noemen. Het is een must voor elke ondernemer.

Hier gaat het erom dat je via je content zorgt dat mensen je kennen, leuk gaan vinden, vertrouwen en uiteindelijk van je gaan kopen. Dit is het bekende know-like-trust principe, waar je waarschijnlijk al eens van gehoord hebt. Hiertoe kan je verschillende strategieën toepassen.

Het doel is om veel mensen bovenaan in je trechter te laten instromen, want een steeds kleiner percentage van die mensen belandt beneden in je trechter en wordt dus klant, fan en eventueel ook vertegenwoordiger of ambassadeur.

Nu, personen kunnen op verschillende locaties ‘instappen in je funnel’. Dit doe je natuurlijk niet door zomaar wat tips te delen en af en toe een persoonlijke foto op je socials te delen, maar via een slimme contentstrategie.

marketingfunnelDe figuur hiernaast verduidelijkt de marketingfunnel.

Samengevat:

Bezoeker (kennen): wie een eerste contact heeft met jou, bv. op je website belandt door SEO, SEA of door je socialmediaprofiel eens te bezoeken.

👇

Lezer (leuk vinden): wie je posts liket, reageert, eens een blog van je leest, een keer op je home page is gaan piepen …

👇

Lead (vertrouwen): wie je mailings ontvangt, wie je salespagina eens bezocht heeft, met wie je al eens een kennismakingscall hebt gevoerd, maar ook: wie je gesproken hebt op een netwerkevent, net op zoek was naar jouw dienst of product en om je visitekaartje heeft gevraagd …

👇

Klant (kopen): deze is logisch, dit gaat om mensen die effectief klant worden.

👇

Fan (delen): dit zijn klanten die opnieuw bij je komen aankloppen. Deze stap kan je bv. stimuleren door een zeer goed product of dienstverlening, sterke klantenservice en door het contact te onderhouden, ook na de verkoop.

👇

Vertegenwoordigen (ambassadeur): wie je aanbeveelt aan anderen. Je kan hierop bv. inspelen door een community te bouwen, bv. een Facebook-groep, of door affiliate bonussen uit te reiken.

Manieren om jouw marketingfunnel te voeden:

  • SEO-blogs
  • Wegggevers, al dan niet gepusht met advertenties
  • Mailfunnels die leiden naar je salespagina (zie verder)
  • Naar netwerkevents gaan

2. Directe salesfunnel

Dit is een specifiek deeltje van je marketingfunnel, waarmee je jouw bezoeker rechtstreeks van websitebezoeker naar betalende klant omzet, of dat toch probeert via je directe salesfunnel. Dit type funnel is geen must, maar kan handig zijn voor cashflow.

Een voorbeeld:

Een blog met link naar een weggever (opt-in) 👉 bedanktpagina na aanvraag 👉 upsell bv. verkopen van een goedkope mini-cursus 👉 betaalpagina mini-cursus met kassakoopje, bv. voor x euro extra krijgen ze er templates of oefeningen bij

3. Product- of dienstfunnel

Dit is waar de meeste mensen aan denken wanneer ze het woord funnel horen. Ook deze is geen must, maar wordt wel aangeraden.

Zelf ben ik momenteel bv. mijn eigen dienstfunnel aan het herwerken, maar mijn marketingstrategie staat of valt hier niet mee, want ik zet op allerlei andere manieren in die mijn marketingfunnel voeden.

product- of dienstfunnelZoals geïllustreerd in de figuur hiernaast gaat het om deze sequentie:

Gratis content, bv. op je website en socials.

👇

Weggever via een opt-in (formulier), bv. een e-book, masterclass, challenge …

👇

Front-end product of dienst (goedkoop of gratis). Denk aan de optie om een recording van een masterclass te kunnen ontvangen voor een meerprijs.

👇

Vervolgproduct, bv. een online cursus zijn waar je naartoe werkt via je mailfunnel (zie hieronder).

👇

Lidmaatschap, bv. een jaarabonnement op jouw online leeromgeving?

👇

High-end product, bv. je coachingstraject of levenslang toegang tot je online leerplatform.

Let wel, je hoeft niet op elke stap in te zetten bij elke product- of dienstfunnel die je wil maken.

Voorbeeld:

Gratis socialmediacontent 👉 gratis e-book 👉 gratis strategie/tipscall 👉 je high-end coachingstraject van 6 maanden

Belangrijk om te weten is dat als je verschillende doelgroepen hebt, en je wil inzetten op deze strategie, je in principe veel verschillende product- of dienstfunnels moet hebben om elk van je doelgroepen goed te bedienen. Weer een reden om je doelgroep te verfijnen dus, zeker als je beginnend ondernemer bent en je budget nog beperkt is.

4. Mailfunnel

De mailfunnel maakt deel uit van je product- of dienstfunnel. Het is de benaming voor alle mails die volgen op de aanvraag van of de inschrijving op je weggever, zoals je masterclass, e-book, challenge …

De bedoeling van een mailfunnel is uiteindelijk om je betalend aanbod te verkopen, al dan niet via een tussenstap. Die tussenstap zou bv. een gratis strategie/tipscall kunnen zijn, waarin jij je betalend aanbod dan kan verkopen.

Aangezien deze mailfunnel gekoppeld is aan de product- of dienstfunnel is de mailfunnel wederom geen must, want wie niet inzet op die strategie, hoeft er geen te hebben.

Conclusie

Een funnel is een verzamelnaam voor verschillende soorten funnels. De belangrijkste zijn de marketingfunnel, de directe salesfunnel, de product- of dienstfunnel en de mailfunnel.

De eerste soort funnel is een must voor elk bedrijf. De andere worden door marketingexperts sterk aangeraden, voor zowel beginnende ondernemers als grote bedrijven. Maar je kan zonder ook groeien, als je liever inzet op andere strategieën.

Wil je graag starten met een funnel of je huidige funnel optimaliseren? Neem gerust contact op met mij via DM of mail naar info@e-magined.be