Hoe LinkedIn-resultaten meten en groeikansen spotten?

16/12/2024
hoe linkedin-resultaten meten
Inhoudstafel

Ben je al een tijdje actief op LinkedIn? Ben je benieuwd of je goed bezig bent (of niet)? Hoe LinkedIn-resultaten meten? En waar zitten jouw groeikansen?

In deze blog deel ik de belangrijkste metrics om dit na te gaan.

Algemene resultaten: volgersgroei, profielbezoekers en search appearances

Om een algemeen beeld te krijgen van je LinkedIn-prestaties, ga je naar de pagina ‘Analytics & tools’. Klik daarvoor door op ‘show all analytics’ in het tweede blokje op je profiel.

Wil je meer informatie? Klik op de verschillende metrics (blokjes). Je vindt hier meer gedetailleerde informatie, die je ook per periode kan bekijken.

Twee interessante algemene metrics:

Volgersgroei

Klik op ‘followers’ en pas de periode aan, bv. naar ‘90 dagen’. Zo kom je te weten hoeveel percent volgersgroei je hebt sinds 3 maanden. Je kan ook zien hoeveel volgers er op een bepaalde dag bijgekomen zijn door te hoveren over de blauwe lijntjes in de grafiek

linkedin volgers update
Blijkbaar is mijn volgersgroei de voorbije 3 maanden 23,8%. Momenteel heb ik 5704 volgers. Dit wil zeggen dat ik 1571 meer volgers heb dan 3 maanden geleden.

Ik checkte mijn eigen resultaat (zie afbeelding). Ik ben heel blij met deze cijfers. Ze vertellen me immers dat er elke maand ca. 500 extra volgers bijgekomen zijn. Dat zijn ca. 125 nieuwe volgers per week.

✅ Als jouw volgersgroei over een periode van 90 dagen meer dan 10% is, dan mag je best tevreden zijn.

❌ Is je groei kleiner, bv. 2% of 5%, en was je toch erg actief op LinkedIn, dan is het tijd om je aanpak te (her)bekijken.

Dan zit er namelijk een groeikans in jouw volgersaantallen. Want hoe meer volgers, hoe meer bereik, en hoe meer klanten.

Profielbezoekers (profile viewers)

Dit aantal geeft weer hoeveel personen je profiel bezocht hebben.

Ook hier kan je de periode aanpassen en je resultaten per dag bekijken. Dit doe je door over de grafiek te hoveren. Check bv. je aantal profielbezoekers van de voorbije 3 maanden.

Met een premium account kan je meer gedetailleerde info zien:

  • Je kan bekijken welke interessante personen (‘interesting viewers’) je profiel bekeken hebben. Als veel mensen die werken bij een bepaald bedrijf of organisatie, die potentiële klanten zijn, je profiel bezocht hebben, dan kan het interessant zijn om eens contact op te nemen.

  • Je kan ook zien in welke sector de meeste mensen die je profiel bezocht hebben werken (‘industry’). Je kan de sectoren selecteren om te zien wat de aantallen zijn en (onderaan) wie die mensen zijn.

  • Je kan de locaties van de personen die jouw profiel het vaakst bezocht hebben bekijken. Hiervoor moet je ‘all filters’ openklikken.

profielbezoekers gent
Ik merk dat ik steeds meer profielbezoekers uit Gent heb. Super, want ik zet de laatste tijd heel hard in op lokaal netwerken.

Interpretatie volgersgroei en profielbezoekers

Vooral dit is interessant:

  • Check je pieken in volgersgroei en profielbezoekers. Kijk bv. naar deze metrics voor de voorbije 90 dagen en bestudeer de pieken. Noteer in een Word-document of Excel in welke week of weken je de meeste groei had in volgersaantallen en in welke week of weken de meeste mensen je profiel bezocht hebben.

  • Ga vervolgens na welke posts je in die week of weken gedeeld hebt. Schrijf eventueel de posts die je in die periode gedeeld hebt ernaast, plus de impressies en engagement (zie verder).

  • Kan je een verband zien? Heb je in die weken sterke content gedeeld? De juiste interpretatie is natuurlijk niet altijd gemakkelijk. Is de oorzaak het beeld, de content, de binnenkomer, het topic …? Welke specifieke post heeft deze impact gehad? Vaak gaat het om een combinatie van factoren. Om hier meer grip op te krijgen, volg je best een cursus of traject bij een expert.

Search appearances

Je kan checken hoeveel mensen je de voorbije week gevonden hebben via de zoekfunctie. Deze metric heet ‘search appearances’. Dit getal zegt in feite niet zoveel, omdat LinkedIn dit slechts weergeeft voor 1 week. Het wordt pas interessant als je dit wekelijks bekijkt en noteert, en later je content en andere acties op LinkedIn ernaast legt.

Wat als puntmeting wel interessant is, is de sectie ‘job titles you were found on’. Staat hier een vreemde titel, die niet jouw huidige titel is? Het kan zijn dat je profiel nog niet genoeg geoptimaliseerd is met de juiste content en instellingen. Om dit te verbeteren kan je o.a. dit doen:

  • Voeg de juiste keywords toe aan je headline. Help je met social media, zoals ik, schrijf dan ‘social’ media in je headline. Yes, het klinkt logisch, maar toch laten veel ondernemers hier steken vallen.

  • Zorg dat de juiste skills aangeduid zijn (in de sectie ‘skills’ onderaan je profiel). Dit zijn skills die matchen met wat je nu doet. Verwijder skills die je ook hebt, maar die je nu niet langer gebruikt. Schik de skills ook van belangrijkste (bovenaan) naar minder belangrijk.

  • Verwijder eventueel werkervaring die er niet meer toe doet. Als je bv. 5 jaar als project manager hebt gewerkt, maar je werkt nu al 15 jaar als copywriter, dan kan het zijn dat je nog steeds vaak gevonden wordt door recruiters die een project manager zoeken. Om meer gevonden te worden op de juiste zoektermen, kan je die werkervaring eventueel verwijderen.

  • Selecteer de juiste diensten onder ‘services’.

Impressies: hoeveel keer is je post bekeken?

Het aantal impressies is simpelweg het views, dus hoeveel keer je post bekeken is of gezien werd.

Let wel, cijfer zegt niets over of die personen je post al dan niet hebben opengeklikt – want op de startpagina zie je enkel de eerst zinnen tekst, of ze de tekst ook gelezen hebben, of ze je filmpje bekeken hebben …

Impressies per post

hoe impressies checken linkedin
1121 personen hebben blijkbaar de post over mijn vorige nieuwsbrief gezien.

Je kan impressies checken per post. Dit cijfer zie je gewoon onder je posts staan. Hierbij is de verhouding met je aantal volgers ook interessant.

Stel dat je post bv. 300 impressies heeft gekregen en je aantal volgers is 600. Dan heeft waarschijnlijk een groot deel van je volgers je post gezien (naast de 2e en 3e graadsconnecties en -volgers).

Hoewel die 300 impressies misschien niet zo indrukwekkend lijken, is het omwille van deze verhouding toch geen slecht cijfer, in de zin dat de post op zich waarschijnlijk best sterk was.

Je kan ook bestuderen welke mensen je bereikt hebt met je post. Denk aan bedrijfsgrootte, functietitels en locaties. Ook dit is interessante info.

Als je een premium account hebt, kan je ook zien wie je profiel bekeken heeft. Die mensen zou je eventueel ook eens een DM kunnen sturen, want het zijn mogelijk leads.

Post met meeste impressies over periode x

Wil je weten welke posts de voorbije periode het meeste impressies hebben opgeleverd?

  1. Ga naar de pagina ‘Analytics & tools’ en klik op het blokje ‘post impressions’.
  2. Pas nu de periode aan, bv. naar 90 dagen.
  3. Bovenaan krijg je een totaalcijfer en een percentage te zien. Onderaan kan je zien welke posts in deze periode het meeste impressies hadden (‘show more’: om meer posts te zien).
impressies beste posts linkedin checken
Mijn beste post sinds december 2023 is blijkbaar 11.326 keer bekeken.

Engagement: hoeveel mensen hebben gereageerd?

Dit gaat over alle vormen van betrokkenheid, zoals likes, reacties, saves, reposts, kliks op je link …

De engagementcijfers meten is heel interessant omdat …

  • het je een idee geeft van de acties die mensen ondernomen hebben. Als iemand bv. een comment plaatst onder je post, dan kan je ervan uitgaan dat die een bepaalde interesse had, dat die je post bv. ook voor een groot stuk gelezen heeft. Deze persoon kan daarom een lead zijn.

  • het je iets zegt over het bereik van je content. Hoe meer engagement op korte tijd, aan hoe meer personen LinkedIn immers je post zal tonen.

Het cijfer dat je vindt in je LinkedIn analytics geeft echter niet alle engagement metrics weer, maar wel de belangrijkste:

Engagementcijfer in je LinkedIn Analytics = likes + comments + reposts

Engagement per post

Je kan dit engagementcijfer checken per post.

  1. Klik onder je post op het cijfer van je impressies.
  2. Scrol dan naar het blokje ‘engagement’:
hoe engagement linkedin posts checken
Deze post had blijkbaar een engagementcijfer van 141 (79 + 62).

Post met hoogste engagement over periode x

Wil je weten welke posts de voorbije periode het meeste engagement hadden?

  1. Ga naar de pagina ‘Analytics & tools’ en klik op het blokje ‘post impressions’.
  2. Pas nu de periode aan, bv. naar 90 dagen.
  3. Pas de metric aan: selecteer engagement.
  4. Bovenaan krijg je een totaalcijfer en een percentage te zien. Onderaan kan je zien welke posts in deze periode het meeste engagement hadden (‘show more’: om meer posts te zien).

Engagement rate: je beste posts spotten

Een heel interessante metric, die niet rechtstreeks beschikbaar is in LinkedIn Analytics, maar die je wel gemakkelijk zelf kan berekenen, is de engagement rate. Hierbij bekijk je de verhouding engagement versus impressies.

Engagement rate (ER) = engagement/impressies x 100

Stel dat bv. 2000 mensen je post gezien hebben en de engagement is 200. Dan wil dat zeggen dat je ER 10% is. Dat betekent dat 1 op 10 van de mensen die de post gezien heeft ook geliked heeft, een comment gedropt heeft of gerepost heeft. Dat is een heel mooi cijfer.

Eigenlijk zijn de posts met de hoogste ER, die ook nog eens zowel veel engagement als veel impressies hadden, je beste posts. Want veel mensen hebben deze posts gezien en van die mensen hebben velen ook actie ondernomen.

Hoe je LinkedIn-resultaten exporteren?

  1. Ga naar de pagina ‘Analytics & Tools’.
  2. Klik op het blokje ‘post impressions’.
  3. Selecteer nu de periode, bv. 90 dagen.
  4. Klik rechtsboven op de blauwe knop ‘export’.
hoe linkedin statistieken exporteren
Via de blauwe exportknop kan je een Excel exporteren met je resultaten gedurende een bepaalde periode, die je linksboven eerst hebt ingesteld.

Hoe de engagement rate van je LinkedIn-posts berekenen?

  1. Open de Excel.
  2. Ga onderaan naar het tabblad ‘top posts’. Bovenaan zie je nu de posts met de meeste impressies en engagement. Je kan nu de ER van de posts met de hoogste impressies berekenen, bv. je laatste 10 posts, alsook de ER van de posts met het hoogste engagementcijfer.
  3. Voeg daarvoor eerst een extra kolom toe, bv. voor de engagementcijfers van je posts met hoogste impressies. Klik daarvoor op de links van de posts, bereken het engagementcijfer, en plak dat in de cellen in de nieuwe kolom.
  4. Maak dan een extra kolom ‘ER’ aan. Laat Excel in die kolom de volgende berekening maken: engagements/impressions en klik bovenaan op ‘percentage’.
hoe engagement rate linkedin berekenen
Bereken de engagement rate (ER) van je 10 beste topposts. De post met de hoogste ER kan je beschouwen als je beste post.

Hieruit blijkt bv. dat de post met de hoogste engagement rate (van mijn topposts met de meeste impressies gedurende de laatste 90 dagen) deze post was. Deze heb op 15/10/2024 geplaatst.

Waarom was dit zo’n sterke post?

  • Ik startte met een sterke binnenkomer die nieuwsgierig maakt: ‘Je weet dat je aan het knallen bent op social media …’

  • Ik straalde autoriteit uit: ik schreef dat ik merk dat concurrenten zich tegenwoordig vaak laten inspireren door mij.

  • Ik gebruik een persoonlijke foto die past bij het onderwerp: ik kijk half glimlachend naar mijn laptopscherm.

  • De lengte van de tekst is goed: niet te lang en niet te kort.

  • Ik open een interessante discussie en wek ‘goed bezig’ reacties op. Mensen reageerden bv. met eigen ervaringen en complimenten.

Hoe weet je nu of je cijfers goed of slecht zijn?

Dit zijn een aantal indicaties dat je niet zo goed bezig bent:

  • Het gros van je posts krijgt slechts 5 of minder likes en slechts enkele comments,

  • Je impressies blijven bengelen rond de tientallen of paar honderd (100, 200, 300 …)?

  • Deze cijfers zijn al meer dan 6 maanden niet of amper gegroeid, en jij plaatst nochtans wekelijks content.

Als je je herkent in twee of meer van deze puntjes, dan raad ik je aan om je strategie te (her)bekijken, want dan zit er in je content een grote groeikans. Want hoe meer impressies en hoe meer engagement, hoe meer leads, en dus hoe meer klanten.

Wat is een contentstrategie dan? Enkele basiszaken:

  • Zorg dat je een uitgewerkte brand story hebt. Dit gaat niet over een korte pitch, maar over een werkdocument van minstens 3 pagina’s (bij mij en mijn klanten telt dit document ca. 10 pagina’s). Dit is de basis voor je contentstrategie. Hierin moet bv. het volgende staan: wat is mijn niche, wat is mijn missie, wat zijn mijn unique selling points, wat is het verhaal van mijn bedrijf en waarom zouden mensen daarom moeten geven, wat is mijn kernboodschap …?

  • Zorg dat je een contentplan hebt met content die verdeeld is over verschillende contentpijlers.

  • Je houdt rekening met het algoritme, bv. het soort beelden dat goed werkt op LinkedIn.

  • Je werkt aan het uitbreiden van je netwerk. Je legt bv. actief connecties met interessante personen.

  • Je hebt een geoptimaliseerd LinkedIn-profiel dat leads genereert.

PRO-TIP:

Een sterke strategie uitwerken in je eentje is zeer moeilijk. Engagement- en impressiecijfers stijgen bovendien niet zomaar met de tijd, dus overweeg om hulp in te schakelen als je hierin wilt groeien. Mijn eigen aanbod hiervoor is de Personal Branding Academy. Meer info vind je hier.

Google Analytics: welke posts hebben gezorgd voor meer verkeer naar je website?

Dit kan je niet zien in je de LinkedIn Analytics, maar je kan hier wel een beeld van krijgen via Google Analytics.

1) Open Google Analytics van je website.

2) Ga naar leads > overzicht.

3) Selecteer bovenaan een bepaalde periode, bv. de voorbije 2 weken, 2 maanden, 3 maanden … om je totalen te zien.

4) Rechtsonder zie je het aantal websitebezoekers dat van LinkedIn komt.

linkedin verkeer checken google analytics
Uit mijn Google Analytics blijkt dat er de voorbije 2 weken 48 mensen vanuit LinkedIn op mijn website beland zijn.

5) Wil je een uitgebreide analyse doen?

  • Selecteer telkens 1 week in de voorbije 2-3 maanden (1st bv. de 1e week van september, dan week 2, dan week 3 …)

  • Schrijf die weeknummers in een Excel of Word-document en plak er het getal rechts beneden naast.

  • Scrol door je posts en plak de posts die je gedeeld hebt in elke opeenvolgende week naast de weeknummers. Als je een content calendar hebt waarin je de data van je posts bijhoudt is dit gemakkelijk terug te vinden (ik raad dit onder meer daarom aan!). LinkedIn vermeldt immers nergens de exacte datum van je posts. Je ziet enkel ‘2d’, ‘1w’, ‘3w’ … Maar daarmee weet je de exacte datum dus niet.

  • Noteer dan naast elke post de impressies, engagement en bereken de ER.

  • Trek je conclusies:

    • In welke weken kreeg je het meeste LinkedIn-verkeer? Duid die weken aan.

    • Kan je een verband zien met je content? De post of posts met de hoogste impressies, engagement en ER zijn hoogstwaarschijnlijk voor een stuk de posts die hiervoor gezorgd hebben. Dat kunnen posts in die week zelf zijn, of de week of weken ervoor (want posts kunnen wekenlang doorlopen).

    • Deze posts kan je dan beschouwen als zeer goede posts, die jouw aan leads helpen.

De juiste interpretatie is natuurlijk niet altijd gemakkelijk. Is de reden dat deze post geleid heeft tot meer verkeer het beeld, de opbouw, de binnenkomer, het topic …? En welke specifieke post heeft deze impact gehad? Vaak gaat het om een combinatie van factoren.

SSI : social selling index

De SSI-score, ofwel de ‘Social Selling Index’, is een maatstaf die laat zien hoe goed je het doet op LinkedIn, ten opzichte van je concurrenten en mensen in je netwerk. Dit is meestal gelinkt aan wat LinkedIn voor jou oplevert (in leads en klanten). Is je score laag, dan levert LinkedIn voor jou waarschijnlijk (nog) niet veel op.

Deze score wordt dagelijks bijgewerkt en is alleen zichtbaar voor jou. Het is een berekening op basis van deze factoren:

  • Je profiel: is je profiel volledig? Is het bv. goed afgestemd op je personal brand én je doelgroep?

  • Gebruik jij de zoekfuncties van LinkedIn op de juiste manier, om te connecten met de juiste mensen?

  • Interactie: liken, reageren en reposten veel mensen jouw posts? Als ja, dan scoor je hierop goed.

  • Bouw je betekenisvolle relaties op via LinkedIn? Dit kan bv. via comments en contact in DM. Als je hier vaak tijd voor uitrekt, dan gaat LinkedIn je op deze factor een hoge score geven.

Klik hier om jouw social selling index te bekijken: https://www.linkedin.com/sales/ssi

linkedin social selling index
Blijkbaar zit ik in de top 1% van professionals in mijn sector. Leuk!

Vond je deze tips interessant en wil je graag interessante tips van mij te zien krijgen via een melding? Klik even door naar mijn LinkedIn-profiel, volg me en druk nadien op de bel rechtsboven.