Wat als je onzeker bent over je online content?

23/09/2024
online content onzekerheid
Inhoudstafel

In mijn netwerk zitten heel wat mensen die veel weten over persoonlijke ontwikkeling. Denk aan therapeuten, voedingsdeskundigen, lifecoaches …

Wat ik deze mensen vaak hoor zeggen is ‘het zit in de kleine dingen’, ‘groei begint bij kleine stappen zetten’ en ‘geluk zit in genieten van de kleine dingen’.

En volgens mij klopt dat ook. Maar als het gaat over leads en klanten halen uit social media en je website, dan zit het net niet in de kleine dingen. En ik denk dat veel ondernemers daardoor vastlopen.

Wat bedoel ik precies?

Voel je je onzeker over je content, dan is dat waarschijnlijk omdat je merkt dat je weinig tot geen leads en klanten uit social media en je website haalt.

En dan is het ook logisch dat je onzeker wordt.

Laat de mindsetcoaches en dergelijke je dus niet wijsmaken dat je imposter syndrome of iets dergelijks hebt.

Want als je wekelijks uren bezig bent met je content en het levert weinig tot niets op, dan zou je voor minder onzeker worden … Dat is helemaal normaal!

Hoe jij dit nu probeert op te lossen

Je denkt dan waarschijnlijk dat je dit probleem – net als je eigen persoonlijke problemen of die van je klanten – best oplost door aan de slag te gaan met kleine stapjes, door je bv. druk te maken over …

  • de zoveelste algoritmeverandering van LinkedIn
  • hoe je de perfecte Reel kan maken
  • welke binnenkomer je best bovenaan je volgende post plaatst
  • welke keywords je best verwerkt in je headline
  • of je die ene zin in je about sectie dan toch niet beter zou schrappen
  • die taalfout in je carrousel
  • de kleurtjes en lettertypes op je website

En het feit dat jij denkt dat deze details het verschil zullen maken, maar dat je eigenlijk niet goed weet waar je mee bezig bent, bezorgt je mogelijks nog meer stress en onzekerheid.

Juist?

Het is volgens mij ook om die reden dat mijn content over dit soort zaken altijd hoge engagementcijfers krijgt, dus bv. likes en comments.

Ik merk ook dat veel ondernemers een heleboel kleine tips verzamelen die ze bijvoorbeeld vinden in weggevers en content van experts met veel volgers. Dan gaan ze verwoed aan de slag om die toe te passen. En vervolgens horen ze crickets.

En hey, ik begrijp het volledig. Want het zou geweldig zijn moesten de kleine tweaks en tricks je uiteindelijk de groei waar je van droomt opleveren.

Maar hoewel zulke adviezen zeker helpen als je basis op orde is, zijn ze helaas tijdverlies als dat niet het geval is.

Hoezo?

Wel, wil je groeien via je online content, dan moet je eerst even terug naar de basis gaan.

Terug naar de basis: hoe dan?

Met basis bedoel ik je personal branding fundamenten. Dit gaat over de kern van jouw bedrijf, zoals wat jou anders maakt dan je concurrenten, wat je doelgroep écht wil (dus ook welk aanbod), waarom ze jouw aanbod nodig hebben, jouw tone of voice …

En als je deze zaken op de juiste manier communiceert, ga je enorm veel verschil opmerken.

Maar ik weet heel goed dat dit verontrustend is en dat je liever aan de slag gaat met de kleine tips. Maar helaas ga je er toch even door moeten, wil je echt verandering zien in je bedrijf.

Het goede nieuws is dat wanneer je dan eenmaal je fundamenten helder hebt, je kan beginnen met de kleine tips, en dat die plots wel gaan ‘werken’. Surprise, surprise.

Ik heb het al zo vaak zien gebeuren bij mijn klanten, en bij mezelf. Want in elke fase waarin mijn fundament niet helemaal klopte, vertaalde zich dat naar mijn klantenbestand.

Een van mijn klanten vertelde onlangs nog dit over onze samenwerking:

“Chloë hielp mij om mijn aanbod, doelgroep en positionering helder te krijgen. Ik was blij met de scherpe vragen om alles helder te krijgen. Ze doet je nadenken over je visie, aanbod en doelgroep, op een toffe manier. Ik kreeg kort daarop bovendien een nieuwe aanmelding voor coaching, dus ik heb de indruk dat de nieuwe content me ook effectief nieuwe klanten oplevert.”

Aan de slag met personal branding? Ik heb vorige week besloten om mijn Personal Branding Academy te lanceren voor slechts € 240 per maand, inclusief een maandelijkse 1-op-1-sessie met mij.

Wat? We gaan aan de slag met je basis en vervolgens leer je alles over het socialmediakanaal waar jij je op wil focussen, zoals LinkedIn.

Benieuwd? Check meer info op de pagina Personal Branding Academy.