6 Beperkende Overtuigingen Waar Veel Beginnende Ondernemers Mee Worstelen

13/06/2022
how to get rid limiting beliefs
Table of Contents

Wat je gelooft is enorm belangrijk voor je succes als ondernemer. Ik zal zelfs meer zeggen, het is een pak belangrijker dan je kennis en talenten. Onderstaand overloop ik de zes belangrijkste beperkende overtuigingen van beginnende ondernemers, voor een groot stuk geïnspireerd op de ideeën van bekend auteur en start-upconsultant dr. Ken Colwell. Op het einde geef ik je enkele tips om hier komaf mee te maken.

1. Ik heb niet de juiste (aangeboren) karaktereigenschappen

Elke succesvolle ondernemer is gedreven en charismatisch, en tegelijkertijd een (klein of groot) genie. Dit is wat veel mensen geloven. En jammer genoeg geldt dit ook voor veel startende ondernemers. Met als gevolg een gevoel van onzekerheid of jaloezie, dat uiteraard absoluut niet bevorderend is om te groeien.

Maar klopt dit wel?

Bekend historicus en auteur Maury Klein onderzoekt in zijn boek The Change Makers (2003) wat de 26 meest succesvolle ondernemers uit de Amerikaanse geschiedenis gemeenschappelijk hebben.

Geloof het of niet, maar de conclusie is dat dit bitter weinig is. Behalve logische eigenschappen als ‘hardwerkend’, kon Klein niet benoemen wat een succesvol ondernemer typeert. Sommige zijn schoolverlaters, anderen komen uit rijke families en nog andere groeiden op in een arm gezin.

Dit betekent natuurlijk niet dat succesvolle ondernemers helemaal niets gemeenschappelijk hebben. Maar Klein concludeerde dat dit niet zozeer aangeboren kwaliteiten zijn, dan wel een bepaalde mindset en zachte vaardigheden (Engels: soft skills). Denk aan communicatievaardigheden.

En laat dit nu toevallig zaken zijn waar je perfect aan kan werken en waar je (meestal) niet mee geboren wordt.

Goed nieuws dus.

2. Ik heb geen skills of kennis om… te doen

Misschien denk jij wel dat de meeste ondernemers een businessdiploma hebben, allerlei (ingewikkelde) opleidingen gevolgd hebben of elke dag een boek verslinden over ondernemen.

Of misschien ga je ervan uit dat elke ondernemer een soort van marketinggoeroe of online held is, die precies weet hoe hij online reclame moet maken voor zijn aanbod.

Zit je met dat soort overtuigingen, dan is het logisch dat je onzeker wordt en misschien zelfs vrij snel de handdoek in de ring gooit. ‘Dit is gewoon niets voor mij,’ klinkt het dan.

Maar ik ben er – gelukkig – om je ervan te overtuigen dat dit helemaal niet klopt.

mindset tips brein
Met een goed stel hersenen en de juiste mindset kan je (quasi) alles leren | Bron: Canva

Waarom? Omdat je met een goed stel hersenen en de juiste mindset (quasi) alles kan leren!

Inderdaad, heel wat succesvolle ondernemers begonnen van nul, zonder businessdiploma, schrijfskills, kennis over marketing, noem maar op. Sommige hebben zelf nooit een hoger diploma behaald.

Ik kan je dit vertellen omdat ik er als actief netwerker letterlijk al honderden heb ontmoet. En slechts een fractie daarvan had een indrukwekkende lijst diploma’s om mee uit te pakken.

Wat is dan wel belangrijk om het ‘te maken’?

  • Zelfvertrouwen. Iemand die niet gelooft in zichzelf, zijn talenten en zijn kunnen, zal het niet ver schoppen. Maar verwar dit niet met arrogantie, want dat is net een killer voor een startend bedrijf.
  • Bescheidenheid. Weten wat je sterktes en zwaktes zijn is net zo belangrijk als zelfvertrouwen hebben. Want zeker in het begin is het erg belangrijk om hulp en advies te vragen wanneer nodig en niet overmoedig te worden. Zonder een gezonde portie bescheidenheid is het dus niet mogelijk om te groeien, noch als persoon, noch als ondernemer.

Genoeg zelfvertrouwen, gecombineerd met een gezonde portie bescheidenheid zorgt voor een evenwichtig zelfbewustzijn, een belangrijke eigenschap van succesvolle ondernemers.

  • Interpersoonlijke skills. Luisteren, communicatie, empathie, conflictbeheer, in staat zijn om connecties te leggen… Deze skills worden vaak gezien als zachte vaardigheden (Engels: soft skills). De reden waarom deze sociale skills essentieel zijn is vanzelfsprekend: een bedrijf runnen, dat doe je niet alleen. Je moet goed kunnen luisteren naar je klanten, begrijpen waar ze mee worstelen en op een gepaste manier advies vragen, bijvoorbeeld aan concurrenten. Ben je niet zo sociaal van aard? Geen nood, sociale vaardigheden kan je ontwikkelen.
  • Stressmanagement en een positieve ingesteldheid. Kunnen omgaan met stress en positief ingesteld zijn is zeer belangrijk. Als zelfstandige moet je immers kunnen omgaan met onzekerheden, late betalingen, moeilijke klanten, risico’s, noem maar op.

3. Ik heb niet genoeg geld voor…

Toegegeven, pakweg 20 jaar geleden was het niet mogelijk om zonder een aanzienlijk startbudget een bedrijf uit de grond te stampen. Bovendien kostte elke stap om verder te groeien vaak handenvol geld. Denk aan het huren van kantoorruimtes, het aanwerven van personeel, het bouwen van een fabriek en briefwisseling.

Natuurlijk klopt dit vandaag nog steeds voor bedrijven die producten willen produceren en verkopen. Maar het gros van de start-ups – zeker zij die diensten leveren – hebben helemaal niet meer zoveel geld nodig om te starten, noch om te groeien (zeker niet in de beginfases).

Dat hebben we vandaag te danken aan – vaak gratis of zeer goedkope – tools en inspiratiebronnen als Google, Canva, MailChimp en LinkedIn. Met zulke tools kan je bijvoorbeeld socialmediaposts en nieuwsbrieven maken.

Wil je graag leren werken met deze basistools? Dit is een van de onderdelen van mijn coachingprogramma. Meer info daarover vind je hier.

4. Ik moet alles alleen doen

Werkte je voorheen in een bedrijf, dan kan het zijn dat je de hulp van bepaalde collega’s mist, de goede raad, het koffiekletsen tijdens de middag… Na enige tijd aan de slag te zijn als zelfstandige kan een gevoel van eenzaamheid je dus weleens bekruipen.

Zeker wanneer je denkt dat je alles alleen moet doen.

Goed of slecht nieuws, afhankelijk van hoe je het bekijkt: alleen zal je er niet komen. Dus vergeet dat idee dat je alles in je eentje moet doen maar snel!

limiting beliefs zelfstandigen
Netwerken is zeer belangrijk, dus vergeet het idee dat je alles alleen moet doen | Bron: Canva

Wat bedoel ik daar dan mee? Niet dat een eenmanszaak geen succes kan worden, maar wel dat je best:

  • Hulp inschakelt. Denk aan een boekhouder, grafisch ontwerper, webdesigner, coach… Veel dingen kan je zelf doen, mits wat tijd en ‘goesting’, maar voor sommige zaken is een professional inschakelen gewoon echt nodig. Tenzij je natuurlijk zelf een creatieve freelancer bent, zoals een designer. Denk aan een mooi, profesioneel logo laten maken of een deftige website. Wees dus niet (te) gierig en spendeer wat geld aan het inschakelen van hulp. Dit verdien je sowieso terug!
  • Netwerkt. Wees actief op social media, ga naar online of live netwerkevents en praat met vrienden en familie over je aanbod. Netwerken is een van de beste manieren om je dienst(en) kenbaar te maken en dus reclame te maken, maar ook om van concurrenten te leren wat de beste manier is om je doelen te bereiken én om samenwerkingen te starten.

5. Mijn aanbod moet eerst perfect zijn vooraleer ik het op de markt kan brengen

Deze hardnekkige overtuiging doet jammer genoeg veel ondernemers de das om. En dat is helemaal onterecht! Ik heb hierover slechts één boodschap, die duidelijk genoeg zou moeten zijn: ‘Begin gewoon’.

Ja, misschien is je aanbod niet perfect. En ja, misschien zijn sommige concurrenten beter in bepaalde zaken. Maar laat dat je niet tegenhouden om je aanbod te lanceren. Want niemand is perfect en ondernemen is een proces van vallen en opstaan. Falen hoort er dus gewoon bij. Eens je dat beseft, zal je tien keer sneller groeien als ondernemer.

Bovendien zorgen nieuwe methodes of strategieën uitproberen, experimenteren en projecten lanceren dat je bijleert en ontdekt hoe het wel moet. Wanneer iets dan plots goed werkt, geeft dit een boost aan zelfvertrouwen. Zonder actie te ondernemen, is het dus zeer moeilijk om zelfzekerder te worden.

Bovendien is foutjes maken ook tonen aan je publiek dat je maar een mens bent, die elke dag bijleert, persoonlijk en op professioneel vlak. En dat kan zorgen dat anderen een connectie voelen met jou, want ze merken dat ook anderen weleens fouten maken. En dat geeft hen vervolgens een goed gevoel.

6. Ik moet mijn aanbod zeer goedkoop aanbieden

Deze komt bij mijn klanten misschien wel het vaakst terug. Ze durven hun prijzen niet te verhogen, omdat ze vrezen dan geen klanten meer over te houden.

Ja, je mag je prijzen in het begin iets te laag houden of hier en daar iets gratis doen, zodoende je portfolio op te bouwen. Maar ga daar alsjeblieft niet te lang mee door! En met niet te lang bedoel ik niet langer dan een paar maanden.

financial mindset business
Bied je aanbod niet te lang (te) goedkoop aan | Bron: Canva

Waarom?

  • Klanten gaan de kwaliteit van je aanbod voor een stuk beoordelen op basis van je prijs. Ben je zeer goedkoop, dan zullen ze ervan uitgaan dat je aanbod niet zo interessant is.
  • Je moet uit de kosten komen, ook in de beginfase. Alle zelfstandigen hebben immers vaste kosten. Denk aan (online) abonnementen en maandelijkse kosten voor de hosting van je website. Als je inkomsten en uitgaven niet in balans zijn, dan is je bedrijf verlieslatend, wat uiteraard niet duurzaam is.
  • Bied je je diensten aan zeer lage prijzen aan, dan wordt het moeilijk om die prijzen bij bestaande klanten later tot een correct niveau te verhogen. Je kan immers moeilijk eerst pakweg € 10 vragen voor een blog, en een maand later plots € 200 (aangenomen dat dat de correcte priis zou zijn). Dat zal bij die klant niet door de beugel gaan. En logisch natuurlijk. Vraag je echter eerst € 100 en nadien € 150, om na een tijdje € 200 te vragen, dan is de kans groter dat de klant hier akkoord mee zal gaan, toch als hij of zij tevreden is met je diensten.

Hoe dan komaf maken met beperkende overtuigingen?

De beste tip die ik je kan geven, behalve mij op mijn woord geloven wanneer ik zeg dat je overtuigingen gewoonweg niet kloppen, is dit:

  1. Schrijf je eigen beperkende overtuigingen op. Misschien zijn dat de bovenstaande, maar misschien heb je extra of andere overtuigingen over jezelf of je bedrijf, bijvoorbeeld ‘Ik ben het niet waard om veel geld te verdienen’, ‘Ik heb te weinig motivatie’ en ‘Ik ben pessimistisch van aard’.
  2. Keer alle overtuigingen om of herschrijf ze op een manier die (wel) positief in de oren klinkt. Maak van je beperkende overtuigingen dus versterkende overtuigingen. Hou het natuurlijk wel realistisch. Schrijf niet ‘Ik ben een charismatisch persoon’, wanneer je in werkelijkheid zeer gesloten en introvert bent.
  3. Lees je positieve overtuigingen elke dag luidop voor. Dat kan bijvoorbeeld deel uitmaken van je ochtendroutine. Op die manier herprogrammeer je je brein om je deze nieuwe overtuigingen eigen te maken. In het Engels spreekt men in deze context vaak van affirmations.

Als het gaat over het boosten van je zelfvertrouwen, een positieve instelling en stressmanagement – wat in punt 2 aangehaald werd – raad ik je het volgende aan:

  • Maak een lijst van al je behaalde successen. Denk aan een project dat je succesvol afrondde of een diploma dat je behaalde. Vul deze lijst regelmatig aan en bekijk hem van tijd tot tijd om je zelfvertrouwen een boost te geven.
  • Hou een dankbaarheidsdagboek bij waar je dagelijks positieve dingen in schrijft die die dag gebeurd zijn. Dit mogen zowel persoonlijke zaken zijn als zaken die te maken hebben met je bedrijf. Dankbaarheid is een zeer krachtige tool om stress en negativiteit uit de weg te ruimen.
  • Las voldoende pauzes in. Je kan bijvoorbeeld aan sport doen, lezen of ademhalingsoefeningen doen. Pauzes nemen is een krachtige tool om stress te verlagen.

Zou je graag hulp willen in dit proces? Dit is een van de onderdelen van mijn coachingprogramma. Meer info daarover vind je hier.

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin