Wat is je doelgroep? Ben je al even ondernemer, dan ben je deze vraag misschien beu gehoord … Er wordt ook weleens gezegd dat een doelgroeponderzoek overroepen is. Dat het niet zo belangrijk is. Maar dat is het zeker wel!
Hoe pak je zo’n doelgroepomschrijving best aan?
Om te beginnen dit: nee, het is niet zo belangrijk om je customer persona in detail uit te werken en daar dan alle content op af te stemmen. Dat je bijvoorbeeld precies weet hoe oud je doelgroep is, welke hobby’s die mensen hebben, waar ze wonen etc. Nee, daar hoef je je hoofd echt niet over te breken! Een customer persona oefening is eens interessant, maar niet cruciaal.
Wat vooral belangrijk is, is dat je goed weet tot welk type mensen je je wilt richten, waar die personen mee zitten en waar ze naar verlangen, waar jouw aanbod dan tegenover staat.
Met type mensen bedoel ik dan vooral personen met bepaalde karaktereigenschappen, die echt typerend zijn voor hen. Daar kan je dan je tone of voice, je woordgebruik, je beelden etc. op afstemmen. En dat is absoluut een interessante en cruciale denkoefening om te maken, als niet de belangrijkste van alle oefeningen binnen personal branding!
Deze omschrijving kan je dan best linken aan een bepaalde functietitel of een ander zelfstandig naamwoord, en eventueel ook aan bepaalde adjectieven.
Heb je een doelgroep? Ja? Goed, zou ik zeggen. En waarom heb je gekozen voor die doelgroep? In deze blog leg ik je uit hoe mijn doelgroep eruitziet en waarom ik die keuzes gemaakt hebt.
Wat is mijn doelgroep?
Mijn doelgroep bestaat uit health professionals en creatieve freelancers. Denk aan copywriters, diëtisten, therapeuten, virtual assistants …
Daarnaast heb ik onder andere deze punten in mijn doelgroepomschrijving staan, wat ik verwerk, maar niet direct benoem in mijn content:
- Enkel dienstverlenende ondernemers, dus geen webshops, winkels of grote bedrijven en organisaties.
- Demografische kenmerken: meestal 30 à 45 jaar oud, meestal vrouwen, hoogopgeleid, ze hebben vaak kinderen en zijn vaak getrouwd of pas gescheiden.
- Het zijn meestal sensitieve, bewuste mensen, die veel bezig zijn met persoonlijke ontwikkeling, die een tikkeltje ‘anders’ zijn en die veel nadenken, maar ook veel voelen. Daarom houden ze van woorden als resoneren, (aan)voelen, je essentie, hart, proces … Ze willen vooral vrij zijn, veel tijd hebben voor hun gezin, anderen echt helpen … Het zijn dus geen materialisten.
Waarom heb ik dan gekozen voor health professionals en creatieve freelancers?
Health professionals
Ik vind het heel belangrijk dat mensen geholpen worden om aan hun gezondheid te werken, en dit op een holistische manier – dus niet enkel via medicijnen, operaties etc. Daarom wil ik deze groep ondernemers helpen.
Zelf heb ik bovendien ook al wat gezondheidsproblemen gehad en weet ik daarom vrij veel over dit thema. Dat maakt dat ik me goed kan inleven in de doelgroep van mijn doelgroep – dat is dan twee keer het woord doelgroep. 😉
Health professionals zijn daarnaast vaak mensen met het hart op de juiste plaats en ze staan vaak bewust in het leven, wat maakt dat ze meestal fijne klanten zijn om voor te werken.
Creatieve freelancers
Ik ben zelf een creatieve freelancer, want ik ben naast mentor ook copywriter en grafisch vormgever. Dat deel van mijn doelgroep ben ik dus zelf.
Dat maakt 1) dat ik heel goed weet waar deze ondernemers mee strugglen, want ik heb de problemen waar ze nu mee zitten meestal zelf ooit meegemaakt en 2) dat ik ze heel goed kan helpen met hands-on tips die voor een stuk gebaseerd zijn op eigen ervaringen.
Creatieve mensen zijn vaak ook een beetje gek, een beetje anders, en vaak sensitief en diepzinnig. En dat soort mensen vind ik geweldig omdat ik zelf zo ben. 😃
Hun problemen en verlangens
Een ander belangrijk onderdeel van mijn doelgroepomschrijving bevat de pijnpunten en wensen. Daaruit heb ik het kernpijnpunt en kernverlangen gedistilleerd. Alle punten en verlangens ga ik hier niet uitschrijven, maar de kern is dit:
Mijn ideale klanten weten niet goed hoe ze eraan moeten beginnen of wat werkt als het gaat over contentcreatie. Ze omschrijven dit vaak als een gebrek aan kennis, skills of tijd, maar eigenlijk is het kernpijnpunt overweldiging, een gevoel van verwarring, erin verloren lopen …
Hun kernverlangen is meer rust en helderheid in het hoofd. Dat willen ze bereiken door meer tijd voor hun privéleven, bv. voor hun gezin, te creëren, meer leuke klanten te kunnen helpen en financiële stabiliteit (meer omzet). Dit willen en hopen ze te bereiken door een sterke(re), authentieke online zichtbaarheid, waarbij ze dicht bij zichzelf kunnen blijven, die hun zo weinig mogelijk energie en tijd kost én die resultaten oplevert.
En jij?
Hoe goed heb jij nagedacht over je doelgroep, bijvoorbeeld over welk type personen werken in de bedrijven waar je op mikt, hoe je ideale klanten in elkaar zitten, welke woorden ze graag horen, enzovoort …? En waarom heb je die keuze gemaakt?
Wil je er graag eens over sparren? Boek een matchcall van 30 min. en let’s talk doelgroep!