Unpopular opinion: niet iedereen heeft social media nodig – maar wie dan wel?

03/02/2025
social media nodig
Inhoudstafel

Onlangs had ik een interessant gesprek met mijn zus. Ze zei dit: “Als je goed bent in je vak, dan heb je toch geen social media nodig om je bedrijf uit te bouwen? Dan komen de klanten toch vanzelf, via mond-tot-mond-reclame.”

En ik denk dat heel veel mensen dit denken, ook ondernemers.

Ze vragen zich af of het eigenlijk wel nodig is om zich bezig te houden met social media.

Daarom dat ik via deze weg even graag mijn antwoord wil delen met jullie.

Om te beginnen: ik ga in deze nieuwsbrief niet verkondigen dat je mee moet met je tijd, en dat social media daarom een must is. Want dat geloof ik zelf niet. Er zit namelijk zeker waarheid in wat mijn zus zei. Inderdaad, niet iedereen heeft social media nodig.

Voorbeelden:

  • Ik ken veel zelfstandigen in de bouwsector die enkel een website hebben met wat contactgegevens. Ze hebben vaak helemaal geen LinkedIn, Instagram of Facebook. En toch draait hun business al jaren heel goed.

  • Ik ontmoet regelmatig therapeuten die eveneens geen website hebben, noch social media, en die zelfs té veel aanvragen krijgen.

Voor wie en wanneer is social media, bv. LinkedIn, dan wel een goede zet?

Ondernemers met een ‘moeilijke’ niche

Voor ondernemers die een niche hebben met veel ‘concurrenten’ en/of waar niet zoveel vraag naar is, is het moeilijker om snel, zonder veel moeite, veel klanten aan te trekken. Voor die ondernemers is het slim en vaak nodig om in te zetten op andere manieren om klanten aan te trekken, los van de ‘via via’, zoals social media.

In het begin van deze nieuwsbrief gaf ik het voorbeeld van de bouwsector: er is zeer veel vraag naar bedrijven en zelfstandigen in deze sector, denk aan aannemers en schrijnwerkers, en er zijn ook niet meer veel mensen die dit vak nog op een degelijke manier uitoefenen (laten we eerlijk zijn). Vandaar dat het voor deze zelfstandigen meestal overbodig is om sterk in te zetten op online zichtbaarheid zoals social media.

Bij veel ondernemers, ligt dat echter anders. Denk aan creatieve freelancers, zoals videomakers en copywriters. Er zijn er heel veel en er is niet enorm veel vraag naar. Waarom hebben deze ondernemers meestal een moeilijkere niche? Niet alleen moeten ze opboksen tegen andere freelancers, maar ook tegen grote agencies (ook buiten België, want ze werken vaak online!) en de opkomst van AI.

Ondernemers die een iets complexer of (vrij) nieuw aanbod hebben

Als je een eenvoudig aanbod hebt, dus een aanbod dat iedereen meteen begrijpt, dan kan je dit gemakkelijk rondvertellen en je business zo via real life contacten (bv. ook familie en vrienden) en ‘via via’ gemakkelijk opbouwen.

Een voorbeeld: schrijnwerkers kunnen in een paar woorden vertellen wat ze doen en iedereen zal het begrijpen. Ze zullen dan iets zeggen als “ik maak voornamelijk inbouwkasten en tafels” (ik zeg maar iets). Er zal niemand zijn wenkbrauwen fronsen.

Maar heel veel ondernemers hebben een aanbod dat helemaal niet zo eenvoudig of (nog niet) algemeen bekend is. In dat geval is het heel handig dat potentiële klanten die toevallig of door aanbeveling op hun socialmediakanaal of website (of allebei) terechtkomen, daar snel kunnen ontdekken wat zij juist doen, hoe, de prijs, wat het oplevert, of het voor hen is …

Voor die ondernemers hebben een sterk socialmediaprofiel en -content vooral deze functies:

  • Informeren: dit zal de drempel om contact op te nemen verlagen omdat geïnteresseerden al een idee hebben van de mogelijkheden.

  • Vertrouwen opbouwen en klanten warm maken: potentiële klanten kunnen op voorhand al zien, aanvoelen, inschatten … wie ze zijn en/of ze goed zijn in hun vak.

  • Tijdbesparing: ze hoeven niet elke keer opnieuw uit te leggen welke pakketten, trajecten, sessies … ze aanbieden, hoe alles in zijn werk gaat, hoeveel dit kost, enzovoort.

Eigen voorbeeld: ik ben LinkedIn personal branding partner en mijn kernaanbod bestaat uit een aantal pakketten. Ik combineer mentoring en leeromgevingen met werk uit handen nemen, zowel schrijf- als ontwerpwerk. Mijn aanbod is dus niet zo eenvoudig te vatten. Bovendien is wat ik aanbied vrij nieuw. Daarom is het voor mij belangrijk dat mensen mijn verhaal er rustig op kunnen nalezen, bv. op mijn socialmediaprofielen. Als ze via die weg merken dat het hen zou kunnen helpen, dan nemen ze contact op. Ook als iemand via via bij mij terechtkomt, dan zal ik sowieso altijd verwijzen naar mijn website en LinkedIn-profiel, waar de ander een beter idee krijgt van wat ik doe en of het voor hem of haar is.

Ondernemers die nood hebben aan financiële stabiliteit

Wie financieel volledig afhankelijk is van zijn of haar business, doet er goed aan om in te zetten op social media of andere vormen van online zichtbaarheid. Deze ondernemers kunnen het zich immers niet veroorloven om af en toe veel minder tot geen inkomsten te hebben.

Hiermee bedoel ik voornamelijk wie geen of weinig spaargeld heeft, wie geen partner heeft met een stabiel inkomen, maar daarnaast wel hoge lopende kosten heeft, zoals een woning die moet afbetaald worden.

Stel bv. dat er …

  • plots een periode is waarin er iets minder klanten ‘via via’ binnenstromen

  • of dat je ziek wordt en sommige klanten dus even niet kunt helpen

  • of dat er onverwacht maatschappelijke veranderingen zijn die een impact hebben op je business (denk aan corona)

In die gevallen kan je met een sterke socialmediastrategie altijd terugvallen op een andere bron van nieuwe of andere klanten, los van de ‘via via’.

Daarnaast is inzetten op social media (algemeen) een goed idee voor ondernemers die graag controle hebben op hun financiële situatie. Als er dan even wat minder inkomsten zijn, weten ze perfect wat ze kunnen doen om via social media nieuwe klanten aan te trekken. Dat zorgt voor controle en daarom vaak voor een gevoel van rust.

Gevestigde ondernemers die klaar zijn voor de volgende fase

Een laatste groep ondernemers die baat kan hebben bij een sterke socialmediastrategie, zijn gevestigde ondernemers, die al 3, 5, 10 … jaar een goedlopende business runnen, en die nu klaar zijn voor de volgende fase.

Wat bedoel ik? Veel ondernemers nemen in het begin zowat alle klanten aan, want ‘werk is werk’. Maar ondernemers die in een fase komen waarin ze merken dat hun bedrijf best goed draait, en die nu vooral vooral willen doen wat ze echt graag doen, raad ik aan om die switch te maken via een gerichte online presence, waar social media deel van kan uitmaken.

Die ondernemers kunnen via social media bv. een nieuwe niche aanboren die beter past bij wat zij leuk vinden, een passief inkomen genereren, een online training verkopen, noem maar op … Dit wordt ook weleens ‘upscalen’ genoemd. Zo kunnen ze dus een nieuwe of extra bron van inkomen genereren die beter aansluit bij hun levenswijze en wat ze leuk vinden.

Dit ‘upscalen’ is veel lastiger offline en via mond-tot-mondreclame te bereiken, omdat je daar vaak vasthangt aan wat je vroeger hebt gedaan, wat mensen zich nog herinneren. Bovendien moet je hiervoor meestal automatisaties opzetten, wat sowieso online is natuurlijk.

En nu?

Herken jij je in één of meerdere van bovenstaande beschrijvingen? Dan ben jij waarschijnlijk een van die ondernemers die veel baat zou hebben bij een sterke socialmediastrategie.

Is LinkedIn het kanaal dat jij verkiest en wil je graag zelf leren hoe je dit op een authentieke manier kunt inzetten, een manier die aansluit bij jouw verhaal?

Mijn ‘LinkedIn Personal Branding Academy’ is misschien wel iets voor jou:

  • Uitgebreide leeromgeving met 10tallen masterclasses, checklists en templates, o.a. over hoe LinkedIn werkt (hoe kan je er klanten uithalen?), de soort content die daarbij helpt, alsook welke visuals, hoe je je LinkedIn-profiel (automatisch) voor jou kunt doen werken, talloze schrijftips, storytellingtechnieken, structuurtemplates … Je krijgt toegang gedurende 4 maanden, met mogelijkheid tot verlenging (abonnementsformule).

  • We starten met 3 maandelijkse sessies (1 op 1), van 1,5u. Als je het abonnement daarna wilt verderzetten, plannen we verder sessies in.

Meer info vind je hier.

VERJAARDAGSACTIE

In de week van 17 februari word ik 35 jaar – op 21 februari 2025 om precies te zijn. Om dat te vieren geef ik 5 ondernemers de kans om te profiteren van 20% korting op de normale prijs voor de LinkedIn Personal Branding Academy.

Deze lucky few betalen dan 3 x € 240 i.p.v. € 300.

BONUS: je krijgt ook een extra maand toegang tot mijn leeromgeving (in totaal 5 maanden toegang)

Heb je interesse in deze tijdelijke actie? Stuur me een mailtje met INTERESSE en vertel erbij waarom je hier graag van zou profiteren. Op 24 februari maak ik de uitgeloten ondernemers bekend!