Hoe meer halen uit je LinkedIn-profiel? 3 tips voor meer autoriteit

18/11/2024
hoe meer halen uit je LinkedIn-profiel
Inhoudstafel

Autoriteit uitstralen via je LinkedIn-profiel kan helpen om meer resultaten uit je LinkedIn-profiel te halen (leads en klanten). Wat betekent dat precies, ‘autoriteit uitstralen’? Het komt erop neer dat je bewijst dat je een expert bent in je domein.

Hoe pak je dat dan aan? Hieronder vind je enkele tips. Ik heb er ook aan toegevoegd hoe ik deze tips heb toegepast in mijn profiel, als handig voorbeeld.

1. Beschrijf je (bewezen) methodes, skills en werkervaring

Het is niet voldoende om te benoemen dat jij anderen kan helpen met een bepaald probleem of wens. Je ideale klanten willen ook bewijs zien dat jouw aanpak onderbouwd is, dat jij de nodige ervaring kan voorleggen en dat je aantoonbare skills hebt om hierbij te helpen.

Vooral als jij in een niche opereert waar veel concurrentie is, is dit punt enorm belangrijk. Voorbeelden van zulke niches: lifecoaches, creatieve freelancers en marketingexperts.

Drie belangrijke punten (verwerk minstens 2 van de 3 punten in je profiel)

  • Leg uit welke unieke, bewezen methode(s) jij toepast. Het kan zijn dat je die methode(s) hebt geleerd tijdens bepaalde opleidingen, werkervaring of dat jij die zelf ontwikkeld hebt. Maak ook duidelijk hoe een bepaalde methode tot stand gekomen is, wat deze inhoudt en dat anderen er al mee geholpen zijn in het verleden (zie ook §2. Deel succesverhalen).
  • Vermeld hoeveel jaren werkervaring jij hebt en welke opleidingen je gevolgd hebt, waar je nu gebruik van maakt bij het helpen van je klanten.
  • Voeg toe welke skills jij hebt en hoe je die hebt opgedaan, bv. via opleidingen, werkervaring of persoonlijke challenges die je overwonnen hebt.

Eigen voorbeeld

LinkedIn tips

In mijn headline (zie afbeelding) vind je dit:

  • Mijn methode: van brand story die ‘klikt’ tot authentieke content > meer yes-klanten

In mijn ‘about’ sectie vind je dit:

  • Meer uitleg over de methode die ik toepas, dat ik opleidingen gevolgd heb en hoeveel jaar werkervaring ik heb:

Ik heb een unieke methode ontwikkeld o.b.v. mijn opleidingen, werkervaring in communicatiefuncties (sinds 2017) en eigen successen als ondernemer.

👉 Dit is een stappenplan gefocust op authenticiteit, dat leidt tot meer leuke klanten én meer winst (niet enkel meer omzet).

  • ‘Ik combineer ervaring en skills in copywriting, social media, marketing en design, waardoor …’: over mijn skills en ervaring
  • ‘Ik gebruik mijn sterk MENSELIJK INZICHT om …’: dit is een USP van mij, die gaat over een van mijn belangrijkste skills

In de sectie ‘experience’ heb ik een item toegevoegd over mijn huidige functie, dus wat ik doe als zelfstandige. Daar kunnen mensen zien dat ik al een heel aantal jaren zelfstandig personal branding partner ben.

In de sectie ‘education’ vind je o.a. dit:

  • Mijn masterdiploma’s (Universiteit Gent)
  • Opleiding digital marketing
  • Opleiding SEO Fundamentals
  • Opleiding grafisch ontwerper

In de sectie ‘skills’ zie je o.a. deze endorsed skills (opm.: ‘endorsed’ wil zeggen dat anderen hebben aangeduid dat ze ook van mening zijn dat je deze skills hebt):

  • LinkedIn
  • Social media
  • Contentmarketing

Extra tip

Wil je dat iemand in je netwerk jouw skills endorset, endorse dan een paar van de skills van die persoon. Die zal nu misschien ook jouw skills endorsen (= gunfactor!). Probeer het anders eens bij mij (zie https://www.linkedin.com/in/chloederaedt/) en wie weet endorse ik jouw skills ook als bedanking.

In de ‘recommendations’ sectie vind je een aantal reviews.

2. Deel succesverhalen

Een tweede manier om je als autoriteit neer te zetten is het delen van succesverhalen.

Er zijn verschillende mogelijkheden, waarvan deze de belangrijkste zijn:

  • Positieve reviews
  • Klantenverhalen (denk aan iets als: ‘persoon x had probleem y, kocht toen mijn aanbod z, toen deden we/deed ik dit … nadien …’)
  • Eigen successen, gelinkt aan je aanbod natuurlijk (denk aan iets als: ‘vroeger had ik veel last van … toen probeerde ik … achteraf merkte ik dat …’)

Eigen voorbeeld

Ik heb deze post over mijn eigen succesverhaal op LinkedIn gepind in de featured sectie.

In de ‘recommendations’ sectie vind je een aantal reviews. Een van die reviews (van Wendy) heb ik vastgezet in de featured sectie. Weet wel dat dit enkel kan via een Premium abonnement.

Hoe vraag je een review aan voor deze sectie? Klik op het plusje en dan op ‘ask for recommendation’, en doorloop de stappen (zie afbeelding).

recommendations

In mijn ‘about’ sectie vind je:

  • ‘Intussen heb ik al tientallen klanten via deze methode kunnen helpen. Op mijn website www.e-magined.be vind je talloze reviews.’
  • Mijn beste review: “Het traject zet je echt aan het denken over alle aspecten van je bedrijf. Chloë biedt daarnaast praktische handvaten: ze werkt met duidelijke documenten en instructievideo’s met heel wat voorbeelden waarmee je direct aan de slag kan. Ik vind het absoluut een aanrader! Bedankt!” ~ VA Goele Nolmans

3. Zet persaandacht of aandacht van bekende personen in de kijker

Ben je al eens in de media gekomen? Denk aan een tv- of radioprogramma waar je te gast was, een artikel in een bekend magazine, een interview dat in een krant verschenen is … Dit vermelden kan enorm helpen om jezelf als dé expert neer te zetten.

Ben je nog nooit in de media verschenen? Misschien heb je wel iets te vertellen dat toch aangeeft dat de media of bekende personen jou opgemerkt hebben. Misschien heeft een tv-zender je weleens opgebeld of ben je eens te gast geweest in een podcast van een heel bekende ondernemer? Ook dit soort verhalen kan je delen.

Eigen voorbeeld

In mijn featured sectie heb ik deze post gedeeld.

Wil jij je LinkedIn-profiel aanpakken, maar weet je niet goed hoe je daaraan moet beginnen? Stuur me gerust een mailtje naar info@e-magined.be, en dan kijken we samen of en hoe ik je kan helpen.

Wie ben ik? Ik ben Chloë De Raedt, LinkedIn personal branding partner voor ondernemers in de health en creatieve sector. Via mijn tested & proven methode help ik jou om meer focus, rust in je hoofd én meer resultaten te halen uit LinkedIn, en dit door vooral heel dicht bij jezelf te blijven.