Je LinkedIn-posts laten schrijven door ChatGPT. Onlangs hoorde ik (weer) een ondernemer vertellen dat hij dit doet. En ik hoor dit natuurlijk regelmatig. Daarom vind ik dat het hoog tijd is dat ik hier eens een blog aan wijd.
Voor zij die meteen deze reactie hebben ‘oh ja, door de opkomst van AI hebben we de contentexperts straks toch helemaal niet langer nodig?’
- Niets is minder waar! Wij experts zijn nu meer dan ‘nodig’.
- Daarmee wil ik niet zeggen dat ik tegen AI ben. Integendeel. Als je tools als ChatGPT op de juiste manier gebruikt, kunnen ze zeker een meerwaarde zijn.
Bovendien moeten wij experts in content, social media, personal branding en aanverwanten, gewoon mee met deze trend.
Ik zou zelfs meer zeggen: het is onze plicht om onze klanten en volgers hierin te adviseren en te begeleiden.
Ik leg in deze blog even uit wanneer en hoe je ChatGPT kunt gebruiken om je LinkedIn-posts te schrijven en te verbeteren.
Van nul LinkedIn-posts laten schrijven door ChatGPT
Stel dat je je posts volledig van nul wilt laten schrijven door ChatGPT, inclusief het topicidee. Hoe pak je dat dan best aan? Hieronder ga ik even in op wat de meeste ondernemers doen en wat ik je aanraad.
Wat veel ondernemers tegenwoordig doen: de aanpak die NIET WERKT
-
Ze copypasten een leuke recente LinkedIn-post in de ChatGPT-chat en vragen om de tone of voice te omschrijven.
-
Vervolgens geven ze 3 à 4 thema’s mee, thema’s waarvan ze denken dat ze interessant zijn om content over te creëren. Denk aan SEO, schrijftips en veelgemaakte schrijffouten voor een SEO-copywriter (ik schud hier even iets uit mijn mouw).
-
Nadien vragen ze om een reeks contentideeën te bedenken. De prompt is dan zoiets: ‘Bedenk op basis hiervan nu 10 topicideeën’.
-
Dan vragen ze om de copy te schrijven, bv. om te beginnen voor de 1e post.
-
Hupla, nu hoeven ze de tekst die ChatGPT uitspuwt enkel nog maar wat aan te passen en klaar is kees.
Als ik die ondernemers dan vraag of dit iets oplevert, is het antwoord altijd: “nee, niets tot zeer weinig”.
Winnen ze hier tijd mee? Ook nee, want je moet die post natuurlijk nog wat ‘fixen’, zeggen ze dan.
Waarom werkt dit dan niet? Ik leg het even uit.
Waarom niet? Crap in, crap out
Deze gevleugelde uitspraak vat heel mooi samen waarom deze aanpak niet werkt.
De eerste keer dat ik deze slogan hoorde, was toen een leerkracht chemie het uitschreeuwde toen de output van de laboanalyses die ik en mijn medestudenten hadden uitgevoerd totaal onbruikbaar bleek te zijn.
De oorzaak: de vloeistoffen die we hadden gebruikt waren niet in orde. Ik moet eerlijk zijn en zeggen dat ik niet meer weet waarom. Ik denk dat iemand de potjes met de vloeistoffen had laten openstaan of iets dergelijks.
Hoe dan ook, ik vond die uitspraak destijds zo geweldig, dat ik hem nooit vergeten ben. Ik haal hem hier dan ook even graag van onder het stof, want hetzelfde geldt voor ChatGPT.
Laat me dit even beter uitleggen …
AI is een beetje als een kindje van 5 jaar met communicatieproblemen, dat net een encyclopedie aan informatie als ‘upload’ gekregen heeft. Science fiction, maar you get the point: er zit veel interessants in, maar je moet de input en wat je graag als output wilt wel met handen en voeten uitleggen. Doe je dat niet, dan komt er output uit die deels of zelfs volledig fout is.
Anders gezegd: de juiste input en jouw wensen op de juiste manier invoeren is allesbepalend.
Enkele voorbeelden:
-
Als je vraagt om een post te schrijven in jouw tone of voice, een tone of voice die om te beginnen al geen reacties opleverde, dan zal de post die hierop gebaseerd is waarschijnlijk ook niet zo’n hit zijn. Het is dan ook belangrijk om eerst stil te staan bij jouw tone of voice. Die moet immers afgestemd zijn op je brand story én jouw doelgroep. Dus: slechte tone of voice IN = slechte tone of voice OUT.
-
Enkele groepen of thema’s verzinnen waarvan je denkt dat ze interessant zijn voor je doelgroep is geen contentstrategie. Het is belangrijk om eerst zeker te zijn van welke contentpijlers en soorten posts jou leads en klanten opleveren. Dus: slechte contentpijlers en soorten posts IN = slechte topicideeën OUT!
-
Wat is er belangrijk voor LinkedIn-posts in 2025? De gratis versie van ChatGPT is slechts volledig up-to-date tot 2 jaar geleden (januari 2023). Bovendien: als jij niet opgeeft welke criteria belangrijk zijn voor je posts, zal ChatGPT hier ook geen rekening mee houden. Dus: geen input over aandachtspunten voor je LinkedIn-posts IN = slechte LinkedIn-posts OUT.
-
AI-content die output is van slechte of onvolledige prompts is heel gemakkelijk te spotten en komt dus niet authentiek over. En zo verlies je je doelgroep natuurlijk, want authenticiteit is zowat het belangrijkste wat een potentiële klant wil zien en voelen van jou. Dus: onvolledige prompts IN = content die gemakkelijk te spotten is als AI-gegenereerd OUT.

Nog een paar redenen waarom deze aanpak niet werkt
‘Crap in, crap out’ is dus de hoofdreden dat de aanpak die ik in het begin omschreef niet werkt. Maar er zijn nog een paar andere redenen:
-
Een contentstrategie zonder jouw verhalen is eigenlijk nutteloos in 2025. Personal branding is de laatste jaren een onmisbaar onderdeel geworden van elke contentstrategie. Wat betekent dit? AI kan jouw verhalen nooit zomaar kennen natuurlijk, dus als je die verhalen niet deelt met ChatGPT kan je er ook geen content over laten genereren.
-
De tijd dat googlebare tips delen die iedereen online kan vinden (ook AI) iets opleverde, is voorbij. Ironisch genoeg: omdat AI bestaat moet je om je te onderscheiden adviezen geven die gebaseerd zijn op jouw unieke expertise en ervaringen. Enkel dan ga je mensen mee krijgen en kunnen overtuigen dat ze geld moeten geven aan wat jij hen te bieden hebt. Die unieke adviezen moet je dus ook ingeven als input aan ChatGPT. Daar kan je niet omheen.
Als ondernemer LinkedIn-posts delen waar nooit een eigen verhaal of jouw unieke expertise in terug te vinden is, is in 2025 eigenlijk nutteloos.
-
AI weet ook niet alles, want niet alle expertkennis staat online, en dat is waar ChatGPT zich natuurlijk op baseert. Bovendien is elke situatie uniek.
Hoe je het dan wel kunt aanpakken
Als je het op deze manier aanpakt krijg je zeer goede output van ChatGPT:
-
Start met uit te leggen wat je wilt doen: ‘Ik ga jou eerst wat input geven en dan ga ik jou vragen om op basis daarvan iets te doen. Ok?’
-
Dan deel je je brand story: ‘Dit is mijn brand story: …’ Een brand story is niet zomaar een oplijsting van een aantal puntjes zoals je missie en doelgroep, maar een uitgebreide omschrijving van je personal branding fundamenten. Deze input is cruciaal voor ChatGPT.
-
Vervolgens geef je mee dat je posts wilt maken binnen een aantal contentpijlers, die je ook uitgebreid omschrijft: ‘Dit zijn de contentpijlers waar mijn content in verdeeld moet worden: … Dit zijn voorbeelden van soorten posts voor contentpijler 1: …, voor contentpijler 2: …, voor contentpijler 3: … en voor contentpijler 4: …’ Wil je slechts één post laten schrijven, beschrijf dan die ene contentpijler en soort post waarbinnen deze post moet vallen.
-
Dan laat je ChatGPT aan de hand van een sterk voorbeeld je tone of voice herschrijven: ‘Dit is een LinkedIn-post die heel mooi illustreert wat mijn schrijfstijl is: … Dit is in een aantal zinnen de tone of voice die ik wil volgen, die past bij mijn brand story: … Herschrijf mijn tone of voice nu op basis van het voorbeeld dat ik net gegeven heb’.
-
Nu geef je hem input over het woordgebruik van je ideale klant: ‘Dit zijn zinnen en woorden die mijn klanten vaak gebruiken, o.a. om hun problemen en verlangens in eigen woorden te omschrijven: …’
-
Vervolgens geef je mee waar ChatGPT op moet letten: ‘Dit is belangrijk voor mijn posts: …’
-
Nu deel je één of meerdere persoonlijke verhalen die moeten verwerkt worden. Voorbeeldprompt: ‘Dit zijn 10 persoonlijke verhalen die je moet verwerken: …’ Spreek ze eventueel in als dit uittypen je te veel tijd kost.
-
Dan deel je één of meerdere adviezen vanuit je unieke expertise. Voorbeeldprompt: ‘Dit zijn 10 adviezen, vanuit mijn unieke expertise: …’
- De volgende stap is de output opvragen, bv. een content calendar. Voorbeeldprompt: ‘Maak nu een content calendar (tabel) voor de komende 3 maanden, met 3 posts per week. Geef telkens het topic van de post, het soort beeld en het tijdstip waarop ik de post best eel. Doe dit rekening houdend met de input die je net hebt gekregen: de omschreven tone of voice, het woordgebruik van mijn ideale klant, mijn 10 persoonlijke verhalen, wat ik aangegeven heb als belangrijk in mijn posts, de contentpijlers die ik wil volgen en mijn brand story.
Als ik deze zaken één voor één ingeef krijg ik bv. een mooie content calendar die er als volgt uitziet:

9. Nadien kan je ChatGPT bv. de 1e post uit je content calendar laten schrijven: ‘Schrijf nu alvast de 1e post uit deze content calendar uit voor mij (tekst dus)’.
Hoe ik jou kan helpen
Zoals je merkt zijn er dus heel wat stappen waar je eerst wat denkoefeningen en zoekwerk voor nodig hebt, eer je ze kan ingeven als input voor ChatGPT.
Hierin kan ik jou – als personal branding partner – begeleiden:
-
Jouw unieke brand story uitwerken. Ik help ondernemers hierbij a.h.v. een leeromgeving met tools, tests en vragenlijsten én 1-op-1-sessies. De output is een document van ca. 5 pagina’s. Hierin zit ook de omschrijving van je tone of voice in trouwens.
-
Woordgebruik. We gaan samen uitzoeken hoe jouw ideale klant zijn of haar problemen en verlangens omschrijft.
-
Je contentpijlers en soorten post bepalen. Welke soorten posts zullen jou helpen om jouw doelen te bereiken? Hier kan ik je bij helpen, ook via mijn leeromgeving en 1-op-1-sessies.
-
Uitwerken wat belangrijk is om rekening mee te houden als het gaat over je LinkedIn-posts. Dit gaat bv. over welke structuur en zinsopbouw goed werkt op LinkedIn, hoe het algoritme in 2025 werkt, de beelden … Ook dit wordt uitgebreid behandeld in mijn leeromgeving.
Meer weten? Concreet zijn dit mijn ‘bestselling offers’ voor dienstverlenende ondernemers:
-
LinkedIn Personal Branding Academy (DIY, € 300 per maand x 3)
-
Rebranding jaartraject ‘Light your Inner Fire Academy’ (DIY, € 660 per maand x 5)
Waarom hulp zoeken?
Waarom ik je aanraad om je in bovengenoemde punten te laten begeleiden, door mij of een van mijn ‘concurrenten’ (i.p.v. je hoofd te breken om dit zelf uit te zoeken)?
-
Experts baseren zich op jaren ervaring met andere personen zoals jij (doelgroep!). Daarom kunnen ze heel gericht advies geven. Ook kunnen ze adviezen afstemmen op wat jij vertelt over je unieke situatie. En de vraag is nog maar of jij dit even goed kan verwoorden in een prompt dan dat je het zelf vertelt.
-
1-op-1-gesprekken die je inzichten opleveren hebben vaak een veel diepgaandere impact dan tips van een bot, bv. op je motivatie.
-
Als je prompts niet uitgebreid en gedetailleerd genoeg zijn – en dat is een vak op zich, zoals je net gemerkt hebt – geeft ChatGPT je de verkeerde output. De tips zijn bv. te algemeen of ze werken wel voor andere niches, maar niet voor de jouwe. Zo kan je maanden- tot jarenlang een verkeerde ‘strategie’ volgen, die meer kwaad dan goed doet.
Reeds geschreven LinkedIn-posts laten bewerken door ChatGPT
Naast LinkedIn-posts volledig laten schrijven door ChatGPT, kan je de tool ook gebruiken om bestaande posts te verbeteren.
Dit is in feite veel gemakkelijker dan posts van nul laten schrijven door deze tool, en als je strategie – waarbij je brand story hoort – nog niet helemaal staat, zou ik je aanraden om je hierbij te houden als het gaat over het inschakelen van ChatGPT voor contentcreatie.
Wat is allemaal mogelijk?
Fact checken
Deel je post en vraag: ‘Kan je deze post fact checken? Klopt alles wat ik hier deel (nog) in 2025?’

Maar let wel op: de gratis versie van ChatGPT is volledig up-to-date tot januari 2023. Als je recentere output wilt, dan kan de tool niet 100% garanderen dat de info juist is. ChatGPT probeert in dat geval informatie te pikken uit recente websites, maar die klopt niet altijd.
Opm.: Ik update mijn leeromgeving om de 3 maanden, waardoor ik zorg dat mijn klanten altijd up-to-date zijn als er iets verandert in het algoritme.
Feedback geven
Deel je post en stel een duidelijke feedbackvraag.
Voorbeeldprompt: ‘Kan je de volgende post checken op spelling: …’
Leemtes op inhoudelijk vlak aanvullen
Wil je een aantal interessante adviezen delen in een post, maar zou je graag nog wat extra zaken toevoegen, bv. voorbeelden of een extra tip? Vraag dit aan ChatGPT.
Voorbeeldprompt: ‘Kan je tip 2 in deze post aanvullen met een voorbeeld: …’
Nog enkele belangrijke extra tips
Deze tips geef ik ook nog graag even mee:
-
Herhaal, herhaal, herhaal. Herhaal bv. voldoende dat ChatGPT de ouput moet baseren op input x, y, z … die je net gegeven hebt.
-
Leg alles wat je ingeeft belachelijk gedetailleerd uit, alsof je bij wijze van spreken, spreekt tegen een 5-jarig kind. Zo maak je de kans op foute input zo klein mogelijk.
Wil je graag eens een vrijblijvend 1-op-1-gesprek voeren met mij over je huidige aanpak en of ik je eventueel zou kunnen helpen? Boek je matchcall via deze link.